Selskaberne bag detailhandel på nettet har haft et særdeles godt år i 2009. Af samtlige brancher i Morningstars univers af aktier er internethandel nemlig den branche, der er steget mest i år. Mere end 150 pct. er det foreløbig blevet til.
Men der er en vis spredning i feltet og blandt aktierne er der især en som på størrelse trumfer alle øvrige. Det er Amazon.com. Selskabets markedsværdi er i øjeblikket svimlende 350 mia. kr. og selv de allerstørste danske aktier kan ikke følge med her. Vi sætter fokus på aktien.
Fra musik til dagligvarer
Amazon.com sælger bøger, musik, videoer, elektronik, beklædning, leg
etøj, dagligvarer og mange andre varer via internettet. Selskabet sælger produkter fra tredjepartsleverandører, lige fra store virksomheder til helt små virksomheder og enkeltpersoner. Amazon når ud til alverdens forbrugere via selvstændige hjemmesider målrettet kunder i Canada, England, Tyskland, Japan, Kina og flere andre lande. Selskabet ejer også filmportalen The Internet Movie Database (imdb.com).
Amazons oprindelige indtog på markedet for internetsalg af bøger, film og cd’er tvang selskabet til at levere en unik kundeoplevelse i form af lave priser, gunstige forsendelsesvilkår og god service. Amazons varemærke er nærmest blevet kombinationen af konkurrencedygtige priser, kvalitet og service, hvilket ellers er ganske sjældent set i detailbranchen.
Selvom udviklingen i medierne, fremtidig potentiale for vækst, og usikre udsigter for Amazons seneste produktlanceringer har skabt en række af mulige scenarier for Amazon i fremtiden, så er det Morningstars opfattelse at Amazon fortsat vil være en dominerende onlineforhandler.
Mange andre onlinebutikker er ekstrem afhængige af internetsøgninger på Google, Yahoo og andre, hvorimod Amazon i stigende omfang skaber ekstra trafik til hjemmesiden via brugervenlige features som ønskesedler, vennelister, anbefalinger o.lign. Det kan være et udtryk for at Amazon i stigende grad er blevet udgangspunktet for onlinehandel.
Efter Morningstars vurdering er den største trussel for Amazon digitaliseringen af medierne. Som medierne udvikler sig fra fysiske cd’er, dvd’er og bøger til det digitale format, kan fysiske varelagre og effektive distributionsnet blive overflødige. Udviklingen kan udvande Amazons fordele ved en overlegen produktpalette og distribution, som vil blive mindre afgørende i fremtiden.
Derudover kan konkurrenterne skræddersy mere overbevisende platforme målrettet digitalt indhold, som fx iTunes har gjort det med musik. Hvis denne udvikling sker hurtigere end vi forventer, og Amazon ikke får omstillet sig i tide, kan selskabets vækstrater falde betydeligt.
Nye produkter trækker salget
For at imødegå udviklingen har Amazon udnyttet sit betydelige kundegrundlag, solide detailplatform og unikke distributionsnet på utallige måder. Fx har Amazon udvidet forretningsomfanget inden for flere nye produkter. 40 pct. af Amazons samlede salg i 2008 kom udenfor medier; en stigning fra 21 pct. i 2003. Selskabet har også haft succes med at lade tredjepartsdistributører udbyde produkter på hjemmesiden. Sidste år stod de for 29 pct. af det samlede salg.
Selvom væksten i salget af medier er mere usikker forventer vi fortsat en solid vækst i det samlede salg de kommende år. Det vil primært blive drevet af nye produktlanceringer, international ekspansion og den generelle vækst i brugen af onlinehandel.
Til trods for vores positive syn på selskabets fortsatte vækst mener vi dog ikke at den aktuelle kurs kan retfærdiggøres. Vores fair value estimat på Amazon er 60 USD, og aktien handles i øjeblikket i kurs 137. Selv i et meget optimistisk scenarie med fortsat vækst i medieprodukterne vil vores fair value estimat toppe omkring 80 USD. Aktien handles i øjeblikket til en P/E på 81. Til sammenligning handles aktierne i S&P 500 til en P/E på 18.
Amazon i danske fonde
Faktisk er det ganske få danske aktiefonde, som har penge i Amazon.com. 17 fonde ligger i øjeblikket med Amazon i porteføljen og heriblandt er flere indeksfonde. Det samlede investerede beløb er bare 27 mio. kr. og aktien vægter i snit beskedne 0,3 pct. i porteføljerne på de fonde, som har investeret i aktien. Danske Invest Teknologi er mest lun på aktien og ligger med 3,2 pct. af porteføljen i Amazon.
Interessen for Amazon.com blandt danske aktiefonde er altså til at overse. Hvis man – modsat de danske porteføljeforvaltere og Morningstar – stadig tror der er potentiale i Amazon, så bør man investere direkte i aktien.
Nøgletal Amazon.com | |||
Værdiansættelse | Amazon.com | Branche Onlinehandel |
S&P 500 |
P/E - Kurs/Indtjening | 77,5 | 73,5 | 19,9 |
P/B - Kurs/Indre værdi | 15,9 | 13,7 | 2,2 |
P/S - Kurs/Salg | 2,7 | 2,4 | 1,2 |
P/CF - Kurs/Pengestrøm | 25,5 | 23,6 | 7,2 |
Klik på billedet for større visning