Alt imens EU-Kommissionen overvejer at trække Danmark for EF-Domstolen for at have diskriminerende skatteregler på området for danske og udenlandske investeringsforeninger, så er skatteministeriet i fuld sving med at udbygge lige netop de regler som er under anklage. Det vil ske til ulempe for danske investorer. Resultatet kan meget vel blive at de danske politikere scorer et skattepolitisk selvmål.
Tilbage i 2005 afskaffede man den stærkt kritiserede skattely-regel, der i praksis brandbeskattede danske investorer i udenlandske investeringsforeninger. I stedet indførtes regler, der i praksis fastholdt en hårdere beskatning af udenla
ndske investeringsforeninger, såfremt de ikke opfylder en række specielle danske regler og danske rapporteringskrav. Til dato har ikke en eneste udenlandsk forening kunnet leve op til de specielle danske krav. EU-Kommissionen betragter reglerne som diskriminerende og har derfor rettet henvendelse til de danske skattemyndigheder med henblik på at få ændret reglerne. Den første tilbagemelding fra Danmark har ikke ændret ved kommissions syn og dermed er en mulig retssag ved EF-Domstolen rykket et skridt nærmere.
Den forkerte retning
I stedet for at arbejde for en mere fair beskatning af danske og udenlandske investeringsforeninger, så er skattemyndighederne ved at tage et skridt i den modsatte retning, ved at udbrede de kritiserede skatteregler til også at omfatte investeringsselskaber. Ændringerne består i en bredere fortolkning af hvilke selskaber der skal ind under den hårdere beskatning vedtaget i 2005. I udspillet fra skatteministeriet skal investorer i investeringsselskaber med 8 eller flere investorer, der investerer i aktier og obligationer, fremover overgå til lagerbeskatning med beskatning som kapitalindkomst op til 59 pct. Som følge af ændringerne vil disse selskaber blive fritaget for selskabsbeskatning. Dermed vil danske selskaber skattemæssigt blive foretrukket frem for tilsvarende udenlandske, der også skal svare selskabsskat.
Kjeld Bergenfelt, der er skatteansvarlig rådgiver for Deloitte’s investeringsforeningskunder, er bekymret over de mulige konsekvenser, hvis de nye skatteregler vedtages i deres nuværende form. ”Det er yderst uheldigt, at ændringerne rammer så bredt. Også investeringer i f.eks. større, danske investeringsselskaber vil blive ramt. Fremover skal investorerne i investeringsselskaber ikke blot beskattes med kapitalindkomst af afkastet fra selskabets underliggende aktier, opgjort uden hensyn til om investor har solgt sine andele eller ej, men investorerne tvinges samtidig - ved overgang til den skærpede beskatning - at opgøre eventuelle aktietab. Som følge af nedsmeltningen på aktiemarkederne i 2008 vil investorerne imidlertid stå med en række tab, der kun sjældent kan udnyttes efter de gældende regler. Det er samtidig at dryppe salt i såret, når investorerne – ved at afvente et salg til 2010 – kunne fratrække tabet direkte i aktieindkomsten”, siger Kjeld Bergenfelt.
Ud over den hårdere beskatning og de praktiske problemer der unægtelig vil opstå i forbindelse med at lave overgangsordninger der sikrer at investorerne ikke bliver kørt over, ja så vil de nye regler være vand på EU-Kommissionens mølle. ”EU-kommissionen har tidligere givet Danmark en frist til at ændre beskatningen af investeringsforeninger, uden at der er sket nævneværdige ændringer. I stedet har Danmark nu valgt at udvide de stærkt kritiserede regler til også at omfatte almindelige investeringsselskaber. Man kan ikke se bort fra den mulighed, at EU vil opfatte det seneste udspil som udtryk for, at Danmark yderligere favoriserer investeringer i Danmark ved at tilbyde total skattefrihed for investeringsselskaber, mens tilsvarende investeringer i udenlandske selskaber kan være belagt med selskabsskat”, siger Kjeld Bergenfelt, og tilføjer: ”De foreslåede regler vil givetvis også tiltrække en række udenlandske investorer, der vil bruge de danske investeringsselskaber som base for en skattefri opsparing her i landet, hvilket kan medføre kritik af Danmark fra de andre EU-lande”.
Det er en skam at konstatere at de danske skattemyndigheder tilsyneladende fortsætter ud ad en tangent, der ikke er hensigtsmæssig for den danske investeringskultur og konkurrencesituationen på det danske finansielle marked. I stedet for at gøre beskatningen af investeringsselskaber fra ind og udland endnu mere kompliceret og i visse tilfælde hårdere, så burde Skatteministeriet i stedet bruge kræfter på at gøre skattereglerne enklere, også for investorer i investeringsforeninger, så investorerne fremover kan bruge ressourcerne på at udvælge de bedste investeringsalternativer ud fra afkast og risiko, i stedet for deres skattemæssige status.