Ud over en helt usædvanlig dramatisk start på aktiemakedet i år bemærkede årsskiftet sig også ved, at prisen for en tønde olie en overgang rundede 100 dollars. Selvom olieprisen nu er højere end nogensinde tidligere, så har prisen på olie faktisk være stigende over de seneste seks år, og for flyselskaberne kan det om noget mærkes i budgetterne. Prisstigningerne rammer endda på et tidspunkt hvor omkostningerne allerede er skåret helt ind til benet i mange flyselskaber.
Få andre sektorer er så afhængige af olie som flyindustrien, og udgiften til brændstof overstiger i mange tilfælde 25 procent eller mere af de totale driftsomkostninger i flyselskaberne. Selvom traditionelle selskaber som fx. SAS også påvirkes negativt af oliens himmelflugt, er det især lavpris selskaberne der lider under stigende priser. Adskillige flyaktier er faldet markant efter at prisen på brændstof for alvor begyndte at røre på sig sidste år. Siden juli 2007 er eksempelvis SAS aktien faldet med mere end 60 procent, Air France er halveret i kursværdi, Ryanair er også faldet i kurs og flere har lidt samme skæbne.
Lavprisselskabernes indtog
Lavpris selskaberne introducerede billetpriser langt under det niveau man tidligere kunne købe flybilletter til, og det har været en afgørende faktor for væksten i antallet af passagerer hos lavpris selskaberne. De lavere priser har tiltrukket kunder, der måske ville have taget bilen istedet, eller ikke havde råd til rejsen og var blevet hjemme. Tag for eksempel et lavpris selskab, der starter en ny rute op og dumper prisen fra 2.000 til 1.000 kroner. Det lokker mange nye kunder til for nu kan vi faktisk tage to ture til en turs pris, eller vi benytter os af januarudsalget i London og tager lige en ekstra sviptur.
Helt centralt for selskabernes forretningsmodel og en forudsætning for succes er at de lave omkostninger kan bevares. Da de første lavprisselskaber så dagens lys var det i en periode, hvor olieprisen renset for inflation stort set var stabil. Når det er tilfældet kan selskaberne fokusere på produktivitet og effektiviseringstiltag der kan nedbringe omkostningerne pr. flysæde.
Sure udsigter
Højere brændstofpriser slår igennem på selskabernes indtjening, og det tvinger dem til at hæve billetpriserne, hvis de stigende omkostninger skal hentes hjem. Men især lavpris selskaberne risikerer at miste mange kunder, når de vælger at lade kunderne betale for de højere priser på brændstof i kraft af øgede billetpriser. For stigende oliepriser slår også igennem på varmeregningen og andre faste udgifter i budgettet hos en ganske almindelig husstand, og tager lige toppen af privatforbruget. Så selvom billetpriserne ligger på et uændret niveau, har forbrugerne ikke samme budget som tidligere til rejser og andre fornøjelser.
Lavpris selskaberne rammes både af stigende priser til eget forbrug af brændstof, men samtidig har deres målgruppe færre penge mellem hænderne. Hvis selskaberne ikke kan skære i andre omkostninger og bevare de skarpe priser, men er tvunget til at hæve billetpriserne, kan det potentielt betyde færre solgte billetter og lavere vækst.
Nye forretningsmetoder
Selskaberne må altså tænke i nye baner, hvis indtjeningen skal fastholdes og helst øges. Flere selskaber har iværksat tiltag med det formål at tiltrække nye kunder. Især de forretningsrejsende er en oplagt målgruppe for de billige flyselskaber og af nye tiltag er alt fra brug af bærbare computere i flyet, særlig madbestilling mens man flyver og mulighed for pladsreservation hvilket ikke tidligere har været muligt hos mange lavprisselskaber.
Flyaktier i danske fonde
De drøje hug til flyaktierne gør det naturligvis interessant at se på, hvilke danske fonde der har investeret mest i flyindustrien. Vi har analyseret porteføljeindholdet helt ned på enkeltaktie niveau på samtlige danske aktiefonde, og tabellen her på siden viser at ingen danske fonde er overeksponeret i sektoren. Det er Dexia Invest Danske Small Cap Aktier med 4,6 procent af formuen investeret i flyindustrien, der har den største eksponering mod flysselskaber. Ikke overraskende er det SAS der fylder godt.
Blandt de europæiske fonde i top 10 listen er det selskaber som Air France, British Airways og Deutsche Lufthansa, der alle faldt i værdi i 2007, som er med i porteføljerne. Men ikke alle flyselskaber blev påvirket af den stigende oliepris. Flere kinesiske flyselskaber som eksempelvis China Sourthern Airlines og China Eastern Airlines fulgte trop med det kinesiske aktiemarked og klarede sig ganske fint og steg i værdi sidste år.
Den nuværende markedssituation, de høje priser på brændstof og en mulig økonomisk afmatning er givetvis ikke forhold der gavner flyselskaberne. Hvordan selskaberne vil klare sig fremover og om de danske fonde kan drage fordel af markedsforholdene i flyindustiren må tiden vise, men vi følger naturligvis situationen.
Top 10 over danske fonde med størst eksponering mod flyindustrien | ||||
Fondnavn | Morningstar Kategori | Flyindustri i procent af portefølje | Morningstar Rating | Placering i kategori 1 år |
Dexia Invest Danske Small Cap Aktier | Danmark - Aktier | 4.6 | 4 | 75 |
Jyske Invest Tyrkiske Aktier | Europa Nye Markeder ex. Rusland - Aktier | 4.4 | - | 9 |
BankInvest New Emerging Markets Aktier | Globale Nye Markeder - Aktier | 4.0 | - | 77 |
Sydinvest Europa | Europa Large Cap Blend - Aktier | 3.3 | 3 | 59 |
Sydinvest Euroland | Eurozone Large-Cap - Aktier | 3.2 | 3 | 57 |
BankInvest Latinamerika Pension | Latinamerika - Aktier | 2.6 | 4 | 61 |
Danske Invest Latinamerika | Latinamerika - Aktier | 2.5 | 4 | 97 |
Sydinvest Tyskland | Tyskland Large Cap - Aktier | 2.5 | - | 85 |
Jyske Invest Europæiske Aktier | Europa Large Cap Blend - Aktier | 2.1 | 4 | 66 |
Jyske Invest Kinesiske Aktier | Kina - Aktier | 1.3 | 4 | 28 | Placering i kategori viser hvor godt fondene klarer sig i kategorien. Jo lavere tal jo bedre. Et tal på fx. 9 fortæller at kun 8 procent af fondene i kategorien har klaret sig bedre end fonden |