Præsident Donald Trump ændrede sin toldpolitik den 9. april og indførte en told på 145 % på Kina og en fast told på 10 % på alle andre lande i de næste 90 dage. Mærsk MAERSK B' s aktier er faldet med 22 % i år. Aktierne har været meget volatile og bevæger sig hurtigt, når politiske ændringer ændrer forventningerne.
Nøgletal fra Morningstar for Mærsk
- Fair Value estimat: DKK 11.100,00
- Morningstar Rating: ★★★
- Economic Moat: Ingen
- Morningstar Uncertainty Rating: Høj
Hvorfor det er vigtigt: Handlen mellem Kina og USA udgør 2-3 % af de globale handelsmængder og vil mærke den største effekt af de nuværende politikker. Politiske ændringer, som f.eks. opkrævning af told på et større antal lande, udvider Mærsks eksponering og øger sandsynligheden for fald i mængder og priser.
Den samlede konklusion: På linje med Hapag-Lloyd sænker vi vores fair value estimat for Mærsk uden moat til DKK 11.100, hvilket er et fald på 20 % fra årets begyndelse. Vi ser de Kina-fokuserede og korte recessionsscenarier som de mest sandsynlige udfald, men indregner også potentialet for alvorlige toldsatser.
- I dette scenarie forventer vi en reduktion på 1,5-2,5 % i prognoserne for det globale bruttonationalprodukt. Vi regner med, at handelsmængderne vil falde med samme beløb, da handelsmængderne har matchet BNP-væksten i det seneste årti.
- Faldet i efterspørgslen lægger pres på fragtraterne, hvilket yderligere presser de globale shippingindtægter, hvilket er en vigtig årsag til, at fair value falder mere end deres volumenreduktioner
40 % nedgang, hvis der opstår en langsigtet recession
Da toldpolitikken ofte ændrer sig, har vi analyseret den potentielle indvirkning på Mærsk af tre mulige udfald: toldsatser, der primært fokuserer på Kina, en kort recession som følge af toldsatser, der varer mindre end et år, og en recession på mere end 18 måneder på grund af en langvarig handelskrig.
Vores eksempler på kort recession er covid-19 og dot-com-boblen i 2000. Under covid-19 faldt priserne på Maersk og Hapag-Lloyd med henholdsvis 38% og 36%. Kun Mærsk handlede under dot-com-boblen og faldt 50 %, da den var på sit laveste.
Ingen af perioderne er en perfekt sammenligning, da tariffer ikke var en faktor i nogen af recessionerne. I dette scenarie forventer vi yderligere volumenreduktioner i 18 måneder. Vi har også sænket vores prognose for fragtraterne en smule, da lavere efterspørgsel lægger pres på fragtpriserne. Det resulterer i et gennemsnitligt fald i fair value på 25 % fra vores fair value pr. 1. januar til DKK 10.500, hvilket er nogenlunde på linje med markedet.
Den seneste sammenligning med en længerevarende recession er den globale finanskrise i 2007-09. Kun Mærsk handlede i den periode og nåede bunden med minus 63 %. I lighed med vores kortsigtede scenarier er dette ikke en direkte sammenligning, da tariffer ikke var en faktor i det kraftige fald. Under Smoot-Hawley Tariff Act fra 1930, den sidste periode med betydelige toldsatser, faldt den amerikanske import med to tredjedele. Men i betragtning af globaliseringen af økonomierne siden 1930 mener vi ikke, at dette er en fair sammenligning med den nuværende situation.
I tilfælde af en langvarig recession forårsaget af en handelskrig forventer vi en alvorlig indvirkning på mængden, hvilket vil resultere i et fald i mængden i hele vores prognoseperiode. Vi har også sænket vores prognose for fragtrater og marginer betydeligt, da en større reduktion i efterspørgslen vil lægge et større pres på fragtpriserne. Dette resulterer i et gennemsnitligt fald i fair value på 40 % fra vores estimat af fair value pr. 1. januar til 8.000 kr.
Problemer med udbuddet af skibe er blevet sat i baggrunden på grund af toldsatserne, men de kan i høj grad påvirke de globale transportørers resultater. Efter et årti med konservative udgifter og begrænset udvidelse af skibsudbuddet er den globale ordrebog vendt tilbage til sit tidligere høje niveau, som sidst blev set i 2011, hvor raterne var betydeligt lavere end i det seneste halve årti.
Omdirigering omkring Kap Det Gode Håb på grund af situationen i Det Røde Hav har reduceret udbuddet af skibe og holdt priserne kunstigt høje. Hvis globale afskibere kan vende tilbage til Rødehavet, og gør det, vil fragtraterne alt andet lige falde markant. Mærsk kvantificerede indvirkningen på sin indtjening og forventede en potentiel forskel på 3 milliarder dollars i EBIT og EBITDA, hvis Suezkanalen forblev lukket hele året i forhold til at åbne midt på året.
Bulls siger: Hvis den nuværende politik fortsætter frem til 2026, forventer vi et fald i mængderne på 1-2 %, hvilket vil resultere i et fald på 12 % i vores fair value-estimat ved årets start til 12.000 kr.
Bears siger: Vi har analyseret Maersk og Hapag-Lloyd under de seneste recessioner, både på kort sigt (tre måneder til et år) og på lang sigt (over 18 måneder).
- Hvis der opstår en kort recession, forventer vi en reduktion i mængderne på 2-3 %, hvilket resulterer i et fald på 25 % i vores estimat af fair value ved årets start til 10.500 kr.
- Hvis der indtræffer en langvarig recession, forventer vi et fald i mængderne og en alvorlig indvirkning på fragtraterne, hvilket vil resultere i et fald på 40 % i vores estimat af fair value ved årets start til 8.000 kr.
Forfatteren eller forfatterne ejer ikke aktier i nogen af de værdipapirer, der er nævnt i denne artikel. Læs mere om Morningstars redaktionelle politik.