Alkoholaktier er i modvind, mens toldsatserne truer

Fondsforvaltere, der ejer virksomheder som Diageo og Pernod Ricard, argumenterer for langsigtede investeringer i sektoren.

Christopher Johnson 11/02/2025
Facebook Twitter LinkedIn

fotografía de una flecha roja decreciente, un candado abierto, tres estrellas y un gráfico decreciente sobre un fondo cuadriculado blanco

Alkohol er en vigtig europæisk eksportsektor, som er direkte udsat for amerikansk told. Mens Trump indtil videre har fokuseret på Kina, Canada og Mexico, forventes der snart afgifter på europæiske varer. Det har allerede påvirket aktiekurserne inden for industrien for alkoholholdige drikkevarer.

Nuværende og fremtidige toldsatser vil øge omkostningerne for alkoholproducenterne og lægge pres på en industri, der allerede står over for et fald i efterspørgslen på grund af tendenser til en sund livsstil. Inflationen har også øget prisen på alkohol for forbrugerne. Det seneste slag kommer fra den amerikanske overlæge Vivek Murthy, som kræver kræftadvarsler på alkohol i lighed med dem på cigaretter.

På trods af udfordringerne holder nogle fondsforvaltere fast i de største aktier i sektoren. Efter nogle fald i aktiekurser screenes mange af disse navne som undervurderede i henhold til Morningstars beregninger.

Will Bradwell, porteføljeforvalter af FTF Martin Currie UK Rising Dividend Fund, som har en Morningstar Medalist Rating på bronze, har Diageo DGE som en overvægtsposition i fonden på 4,24 %.

Toldsatser: Diageo har stået over for dem før

Diageo, som ejer en række mærker, herunder Guinness og Don Julio, offentliggjorde for nylig resultater for første halvår, som viste et fald i salgsmængderne og forudsagde lavere profitmarginer for andet halvår.

Bradwell beskriver truslen fra toldsatserne mod Diageo som "flydende, men håndterbar". Virksomheden har tidligere haft erfaring med at håndtere tariffer og derefter valgte at hæve priserne. Denne gang planlægger Diageo at håndtere toldsatserne ved at styre lagerbeholdningen, siger Bradwell.

Alligevel kan Diageos forbrugere godt bære en stigning i priserne, tilføjer han.

"Deres produkter er ret dyre, men de har en ret fleksibel forbruger, som kan bære lidt flere omkostninger."

Morningstar-analytiker Verushka Shetty forventer også, at Diageo på kort sigt vil blive ramt af Trumps toldsatser, da 45 % af selskabets salg i USA er import fra Canada og Mexico.

Hun har dog fastholdt aktiens fair value estimat, som ligger over den nuværende pris.

"Diageo har tidligere haft succes med at afbøde toldforhøjelser, og vi forventer ikke et væsentligt langsigtet hit. På kort sigt forventer vi større fokus på at forbedre pengestrømmen og driftsgearingen for at bekæmpe modvinden," siger hun.

Terry Smith sælger sin andel i Diageo

En af de afvigende forvaltere er Fundsmith Equitys Terry Smith, som i januar meddelte , at han ville sælge sin andel i alkoholvirksomheden efter 15 år.

Smith pegede på bekymringer over Diageos nye ledelsesteam og truslen fra boomet i forbruget af vægttabsmedicin som Ozempic. Markedslederen Novo Nordisk NOVO B er allerede begyndt at se på, om slankemidler også kan reducere alkoholforbruget.

Bradwell siger, at denne tendens er en modvind for Diageo, men virksomheden er i god form til at tilpasse sig ændringer i forbrugernes efterspørgsel, når folk drikker mindre, men køber produkter af bedre kvalitet.

"Når man ser på nogle af de avancerede tequilaer, som Diageo sælger, vil der stadig være et marked for dem. Vi har også set Guinness 0.0 [uden alkohol] komme på markedet, hvilket har været en stor produktinnovation for dem. Den slags ting kan opveje, at folk drikker mindre, men drikker bedre," siger Bradwell.

Nøgletal fra Morningstar for Diageo DGE

Analytiker: Verushka Shetty

Spiritusmærker under pres fra toldpåvirkning

James Harries, porteføljeforvalter af Trojan Global Income Fund, som har en Morningstar Medalist Rating på sølv, har både Diageo og Pernod Ricard RI i fonden. Den franske spiritusproducent er dog en nyere tilføjelse til fonden på 573 millioner pund med 2,42 %.

Nøgletal fra Morningstar for Pernod Ricard RI

Analytiker: Verushka Shetty

De to holdingselskaber har forskellige geografiske fokus: Diageo henvender sig til det amerikanske marked, mens Pernod er mere orienteret mod nye markeder, f.eks. med whisky i Indien og cognac i Kina.

Han siger, at spiritusfirmaer vil få sværere ved at afbøde virkningerne af toldsatserne. Pernod Ricard, der producerer mærker som Absolut Vodka og Havana Club-rom, forventer at blive ramt med 166 millioner pund i 2025 på grund af amerikanske afgifter på kinesiske varer samt Kinas afgifter på import af brandy fra EU, der i vid udstrækning ses som gengældelse mod EU for at lægge højere afgifter på kinesiske elbiler.

"Disse virksomheder er eksponeret for afgifter, men på en næsten unik måde, fordi man med spiritus ikke kan flytte produktionen til USA eller andre steder, hvor der er afgifter."

Alligevel fokuserer Harries på den lange bane.

"Vi ved ikke rigtig, hvad præsident Trump tænker eller planlægger. Men vi tror på, at vores investering i disse virksomheder vil vare længere end indførelsen af toldsatser eller præsident Trumps præsidentskab. Vi anerkender gerne, at det er en risiko, men den er nok i høj grad indbygget i værdiansættelserne."

Er øl et bedre bud end spiritus?

For Michael Field, chefstrateg for aktiemarkedet i EMEA hos Morningstar, er de 5-stjernede aktier Heineken HEIA og Anheuser-Busch ABI dem, der klarer sig bedst i industrien.

Nøgletal fra Morningstar for Anheuser-Busch InBev ABI

Analytiker: Verushka Shetty

"De har opkøbt mikrobryggerier til højre og venstre, så når folk køber specialøl, tror de, at de køber det fra [lokale bryggerier], men i stedet giver de faktisk brændstof til de store virksomheder," siger Field.

Ølmærker kan også undgå de værste virkninger af de amerikanske toldsatser, da de i modsætning til spiritus kan produceres i forskellige lande, hvilket gør det muligt for virksomhederne at tilpasse deres forsyningskæder hurtigere for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel.

"Det [tolden] vil gøre i et stykke tid, er at skabe en prisforskel mellem internationale og nationale mærker. Det kan betyde, at folk vender tilbage til at købe flere nationale mærker igen," siger Field.

"Men i sidste ende er det stadig de største bryggerier og de store spiritusfirmaer, der ejer de store nationale mærker. Så det er simpelthen et skift fra et mærke til et andet, og hvis det gør noget, kan det fjerne noget af den internationale konkurrence, de står over for."

Nøgletal fra Morningstar for Heineken HEIA

Analytiker: Verushka Shetty

Will James, porteføljeforvalter af Guinness European Equity Income, som har en Morningstar Medalist Rating på bronze, har fravalgt at investere i de største øl- og spiritusnavne og valgt et mere defensivt navn i den nye toldæra.

I stedet bakker han op om Royal Unibrew RBREW, det danske bryggeri, som producerer en række produkter fra øl til læskedrikke. Aktien udgør 3,31 % af fonden.

Nøgletal fra Morningstar for Royal Unibrew RBREW

"Fra et Royal Unibrew-perspektiv er det ikke påvirket af toldsatser, fordi det ikke sælger øl i USA eller andre drikkevarer. Det er mere en [national investering]. Men det er usandsynligt, at det undslipper en større nedjustering i sektoren."

"Men vi er ikke interesserede i Pernod Ricard. Vi er ikke interesseret i Diageo. Og den sektor ser ud til at være midt i stormens øje," siger han.

Forfatteren eller forfatterne ejer ikke aktier i nogen af de værdipapirer, der er nævnt i denne artikel. Læs mere om Morningstars redaktionelle politik.

Abonnér på Morningstar.dk og få adgang til tusinde af analyser:

Tilmeld dig her

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Christopher Johnson  er datajournalist hos Morningstar

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser