Kan Donald Trumps toldplaner blive til virkelighed? Måske - men det er langt fra sikkert.
Vi ser en 10 % sandsynlighed for en ensartet toldforhøjelse på 10 % og en 36 % sandsynlighed for en kinesisk toldforhøjelse på 60 %.
Selvom disse toldforhøjelser langt fra er sikre, vurderer vi den sandsynlighedsvægtede indvirkning på det reelle BNP til 0,32 %. På grund af den øgede sandsynlighed for toldforhøjelser forudser vi en BNP-vækst på 2,7 % i løbet af de næste fem år.
I vores seneste Economic Outlook beskriver vi den potentielle fremtid for toldsatser, indvandring og inflation under Trump-administrationen.
Hvad er Trumps forslag til toldsatser?
I løbet af sin første præsidentperiode indførte Trump flere toldsatser, herunder en 25 % told på stål og en 10 % told på aluminiumsimport fra de fleste lande.
Siden da har Trump udtrykt støtte til at indføre yderligere told. Under sin kampagne i 2024 foreslog han en skattestigning på 10 % på al amerikansk import og en told på 60 % på import fra Kina.
Vi har relativt lav tillid til, at Trumps foreslåede ensartede toldforhøjelser vil ske
Vi ser en sandsynlighed på 10 % for ensartede eller generelle toldforhøjelser. Det er 20 % sandsynlighed for, at Trump seriøst går efter disse toldsatser, og hvis han gør det, er der 50 % chance for, at de bliver gennemført.
Der er stor sandsynlighed for, at denne snak om 10 % told kun er blær. Han talte om lignende tariffer i sin første periode, men de blev aldrig gennemført for alvor.
Der er flere grunde til, at han måske ikke vælger at gå videre med dem:
- Forslagene kan være valgkampsretorik eller en hård forhandlingsposition, der er designet til at få indrømmelser fra handelspartnere.
- Trump kan blive afskrækket af modstand fra republikanere i Kongressen, erhvervsgrupper og medlemmer af hans inderkreds (nemlig den tidligere direktør for National Economic Council, Larry Kudlow).
- Andre rådgivere kan nævne toldsatsernes konflikt med udenrigspolitiske mål som at støtte Israel eller modarbejde Iran eller Kina.
Men hvis han gør alvor af at indføre disse toldsatser, ser vi en sandsynlighed på 50 % for, at de vil blive gennemført.
Lovgivningsmæssig godkendelse ser stort set umulig ud, så en vellykket implementering afhænger af, om den udøvende magt kan godkendes juridisk.
De begrundelser, der blev nævnt for de seneste toldsatser - dvs. national sikkerhed, Kinas unfair handelspraksis og tyveri af intellektuel ejendom - synes ikke at gælde for de 10 % generelle toldsatser. Men præsidenten har en lang række lovbestemte beføjelser til rådighed til at justere toldsatserne.
I betragtning af den store usikkerhed er dette noget af et møntflip.
Der er større chance for, at Trump vil gennemføre toldforhøjelser i Kina
Vi mener, at der er 36 % sandsynlighed for, at Kina-tolden bliver gennemført. Vi vurderer, at der er 45 % sandsynlighed for, at de bliver taget alvorligt, og hvis de bliver det, er der 80 % chance for, at de bliver gennemført.
Det er mere end tre gange så stor en chance for en ensartet skatteforhøjelse.
Vi tror, at det er meget mere sandsynligt, at Trump vil gøre alvor af Kina-tolden på grund af den stigende tværpolitiske stemning mod Kina. Og i betragtning af den store stigning i Kina-tolden, der allerede er gennemført i hans første periode, er der større grund til at tro, at Trump vil gennemføre sin nyeste trussel mod Kina.
Alligevel vil et væld af stemmer forsøge at afholde Trump fra at gennemføre 60 %-tolden. Vi forventer især massiv modstand fra erhvervsgrupper på grund af Kinas sandsynlige gengældelse, ikke bare over for amerikanske eksportører, men også over for amerikanske virksomheder, der opererer i Kina. Og det er helt sikkert rigtigt, at Kina kan konkludere, at de ikke har meget at tabe ved en hård gengældelse.
Samtidig har Kina også meget stærke incitamenter til at tilbyde meningsfulde indrømmelser, som kan afholde Trump fra at indføre told. I modsætning til 2018-19, hvor den første handelskonflikt fandt sted, optrapper andre lande nu deres protektionistiske foranstaltninger over for Kina. Men Kina har brug for udenrigshandel for at kompensere for en tømt indenlandsk ejendomsboble.
Hvis Trump gennemfører planen om 60 % told på Kina, ser vi en overvældende (80 %) sandsynlighed for succes.
I modsætning til de generelle toldsatser kan der her være tale om en udøvende handling via Section 301, som giver præsidenten bemyndigelse til at "undersøge og træffe foranstaltninger for at håndhæve USA's rettigheder i henhold til handelsaftaler og reagere på visse former for udenlandsk handelspraksis."
Section 301-myndigheden blev brugt til Trumps toldforhøjelser i 2018-19 og blev endda udvidet under Joe Bidens regering, så der er grund til at tro, at den kan bruges igen.
Trumps toldforhøjelser kan forårsage et fald i BNP på 1,9 %.
Vi forventer et fald på 1,4 % i USA's reale BNP i tilfælde af den ensartede skatteforhøjelse, og vi forventer et fald på 0,5 % i tilfælde af Kina-tolden.
Vi forventer en lavere effekt af Kina-tarifferne på grund af sandsynligheden for, at mange virksomheder vil undvige disse tariffer ved at omdirigere via tredjelande.
Den sandsynlighedsvægtede effekt af Trumps toldsatser udgør 0,32 %. Det afspejler en større sandsynlighed for protektionistiske foranstaltninger, uanset hvilket parti der er ved magten (som det fremgår af Biden-administrationens told på elektriske køretøjer og andre varer).
Højere toldsatser medfører utvetydigt en reduktion af det reelle BNP og menes ofte at øge inflationen.
Alligevel mener vi, at omfanget af den resulterende inflation afhænger af mange faktorer, herunder Federal Reserves reaktion. Vi har indregnet en lille effekt i vores inflationsprognose, men den er ikke væsentlig.
Denne artikel er udarbejdet af Emelia Fredlick.
Forfatteren eller forfatterne ejer ikke aktier i nogen af de værdipapirer, der er nævnt i denne artikel. Find ud af mere om Morningstars redaktionelle politik.