De bedste globale virksomheder at investere i i 2025

Disse virksomheder skiller sig ud fra konkurrenterne og kan være gode valg til langsigtede investeringer.

Margaret Giles 18/12/2024
Facebook Twitter LinkedIn

Illustration with sector and graphical icons.

Når du køber en aktie, ejer du en del af den underliggende virksomhed. Det er vigtigt at forstå kvaliteten af den virksomhed, du ejer, af samme grund som du ville prøvekøre en ny bil, før du købte den.

De bedste virksomheder har en tendens til at overgå dine forventninger. De finder investeringsmuligheder, som du måske ikke havde tænkt på, eller som du ikke ville være i stand til at forfølge som enkeltperson, hvilket øger den indre værdi af deres virksomhed. Over tid er disse virksomheder ofte meget mere værd, end de er i dag.

På lang sigt mener vores analytikere, at en andel i en virksomhed af høj kvalitet vil sætte dig i en langt bedre position end at jagte markedsbevægelser eller det korte boom i en virksomhed af lav kvalitet. Med det i tankerne er her en gruppe bundsolide virksomheder, som virkelig er i stand til at klare tidens tand.

Hvad gør en virksomhed til en 'bedste virksomhed'?

En af nøglerne til at finde de bedste langsigtede investeringer er at købe virksomheder, der kan holde sig et skridt foran konkurrenterne. Den legendariske investor Warren Buffett opfandt oprindeligt begrebet economic moat for at henvise til en virksomheds evne til at holde konkurrenterne på afstand over tid. Morningstar bygger videre på denne idé og vurderer virksomheder ud fra deres moat, dvs. styrken og bæredygtigheden af deres konkurrencefordel.

Vi har samlet en liste over de bedste virksomheder, som vores analytikere dækker, og som er tilgængelige for investorer. Disse virksomheder har med succes skabt en wide moat mellem dem og deres konkurrenter i industrien, og vi er overbeviste om, at de vil give et afkast, der opvejer deres omkostninger i de næste 20 år eller mere. Med andre ord vil disse virksomheder pålideligt kunne give investorerne afkast over en lang periode, selv når de investerer i deres vækst.

En virksomheds levetid og konkurrencefordel er i sagens natur knyttet til bæredygtighed, så vores analyse tager hensyn til miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige overvejelser. De bedste virksomheder har forretningsmodeller, der giver dem mulighed for effektivt at navigere i nye ESG-spørgsmål, som kan påvirke deres forretning væsentligt. At springe over, hvor gærdet er lavest, eller påtage sig for store risici kan fungere på kort sigt, men disse taktikker vil ikke give en virksomhed varig succes.

De virksomheder, der er på vores liste, har også forudsigelige pengestrømme (eller forudsigelige beløb, der går ind og ud af en virksomhed), så vores analytikere kan mere præcist vurdere, hvor meget virksomhederne er værd. Disse virksomheder træffer også kloge beslutninger om, hvordan de forvalter og investerer deres penge.

Vi anbefaler ikke, at du køber aktier i alle virksomheder på denne liste i dag. Selv den bedste virksomhed kan være en dårlig investering, hvis du betaler for meget. Aktiekurserne for mange virksomheder på denne liste overvurderer deres reelle værdi, så det er måske ikke det rigtige tidspunkt at købe. Alligevel mener vi, at disse virksomheder er vigtige for enhver aktieinvestors overvågningsliste.

Vi har grupperet virksomhederne på denne liste efter de overordnede sektorer i økonomien, som de konkurrerer inden for.

Forbrugercykliske virksomheder

Den cykliske forbrugersektor omfatter virksomheder, der er stærkt afhængige af de økonomiske forhold. Disse virksomheder har en tendens til at engagere sig i områder, der betragtes som diskretionære - f.eks. underholdning, restauranter og rejser - så de er mere påvirkede af forbrugernes svingende forbrug.

Mange af virksomhederne i dette område nyder godt af brand equity. Det vil sige, at når kunderne bruger penge på disse diskretionære varer, vælger de ofte at købe fra virksomheder, hvis mærker de genkender og værdsætter.

Defensive forbrugervirksomheder

Den defensive forbrugersektor er ikke, hvad den lyder til. Tænk på mærker, du finder i dit hjem - virksomheder, der fremstiller husholdnings- og personlige produkter, mad og drikkevarer. Den omfatter også discountbutikker.

Disse virksomheder leverer tjenester, som forbrugerne altid har brug for, så ændringer i økonomien, som f.eks. nedgangstider, påvirker generelt ikke sektoren ret meget. Det er her, det defensive i defensive forbrugsvarer kommer ind i billedet: Sektoren påvirkes ikke af økonomiens op- og nedture. Mange af nedenstående virksomheder har styrket deres positioner ved at udvikle et stærkt forhold til kunderne og tilbyde enten lavere priser end deres konkurrenter eller en stærk brandidentitet, der retfærdiggør højere priser.

Virksomheder inden for finansielle tjenesteydelser

Sektoren for finansielle tjenesteydelser omfatter banker, kapitalforvaltere, finansielle research- og datavirksomheder, kredittjenester, investeringsmæglerfirmaer, børser og forsikringsselskaber. Ligesom de tjenester, de leverer, er forskellige, afværger nedenstående virksomheder konkurrencen på forskellige måder. Det mest almindelige kendetegn for dem er, at deres kunder står over for relativt høje forhindringer, når de vil skifte tjenesteudbyder.

Mange virksomheder i denne sektor er økonomisk følsomme over for rentesatser, aktiemarkedets niveau og den økonomiske sundhed hos forbrugere og virksomheder, der påvirker resultaterne.

Virksomheder inden for sundhedspleje

Sundhedssektoren er en anden sektor, som generelt holder sig stabil, uanset hvad der sker i økonomien. Sundhedssektoren omfatter virksomheder inden for bioteknologi, diagnostik og forskning, lægemiddelproduktion og sundhedsinformationstjenester.

Mange af de sundhedsvirksomheder af høj kvalitet, der er med på vores liste, er lægemiddelproducenter, hvis patentbeskyttelse holder konkurrenterne på afstand.

Industrielle virksomheder

Fly, tog og tungt maskineri: Virksomheder i industrisektoren understøtter og transporterer alt, hvad der har med industri at gøre. Sektoren omfatter virksomheder, der producerer maskiner, håndholdte værktøjer og produkter til industrien. Den omfatter også rumfarts- og forsvarsfirmaer samt transporttjenester. Der er flere virksomheder fra industrien på vores liste end fra nogen anden gruppe.

Mange af disse virksomheder nyder godt af deres etablerede position i deres respektive industrier. Det giver disse virksomheder mulighed for at udvikle brands og patenter, som giver dem en fordel. Mange nyder desuden godt af en omkostningsfordel, idet de opererer i industrier, hvor begrænsninger i infrastruktur eller regulering gør det dyrt for nye konkurrenter at komme ind på markedet.

Teknologiske virksomheder

Teknologi er et område, der er berygtet for at være modtageligt for disruptions, men nogle virksomheder har været i stand til at skabe lommer af stabilitet. Virksomheder i teknologisektoren beskæftiger sig med design, udvikling og support af computeroperativsystemer og -applikationer. Denne sektor omfatter også virksomheder, der fremstiller computerudstyr, datalagringsprodukter, netværksprodukter, semiconductors og komponenter.

Mange af virksomhederne på vores liste er udviklere af softwareapplikationer, som bevarer deres position ved at levere tjenester med høje skifteomkostninger. Kunderne har svært ved at holde op med at bruge deres tjenester, fordi det er svært, dyrt eller risikabelt at skifte.

Andre sektorer

Virksomhederne nedenfor repræsenterer forskellige sektorer: Basismaterialer, kommunikationstjenester, energi og fast ejendom. De fleste af disse sektorer svinger med den samlede økonomi, så det er sværere at forudsige virksomhedernes pengestrømme.

Mange af disse virksomheder opererer også i meget konkurrenceprægede industrier eller industrier i udvikling, hvor det kan være svært at skabe en bæredygtig konkurrencefordel.

 

Bedste virksomheder at eje 2025: Metodologi

Selskaberne på denne liste dækkes af Morningstar Research Services' aktieanalytikere og har aktier, der er tilgængelige for investorer. Det betyder, at Morningstars aktieanalytikere har beregnet fair value estimater for aktierne i de virksomheder, der handles på amerikanske børser. Derfor er de fleste af virksomhederne på denne liste baseret i USA.

Inden for denne dækningsliste opfylder de bedste virksomheder følgende kriterier:

  • Wide Economic Moat. Morningstar Economic Moat Rating opsummerer længden af en virksomheds konkurrencemæssige fordele. En economic moat er i virkeligheden en strukturel funktion, der gør det muligt for en virksomhed at generere overskud over en lang periode. Hvis Morningstar Research Services mener, at overskydende afkast vil vare ved i 20 år eller mere, får virksomheden en wide economic moat.
  • Standard eller eksemplarisk kapitalallokering. Aktiens Morningstar Capital Allocation Rating er en vurdering af kvaliteten af ledelsens kapitalallokering med særlig vægt på virksomhedens balance, investeringer og udlodninger til aktionærerne. Kapitalallokeringen bedømmes ud fra en aktieejers perspektiv, hvor der tages hensyn til virksomhedernes investeringsstrategi og værdiansættelse, balancestyring samt udbytte- og aktietilbagekøbspolitik på et fremadrettet grundlag. En virksomhed kan få en eksemplarisk, standard eller dårlig kapitalallokeringsvurdering.
  • Lav eller middel usikkerhed på fair value. Morningstar Uncertainty Rating for fair value repræsenterer forudsigeligheden af en virksomheds fremtidige pengestrømme og dermed graden af sikkerhed i fair value estimatet for den pågældende virksomhed. Usikkerhedsvurderingen for en virksomhed kan være lav, middel, høj, meget høj eller ekstrem. Den indfanger en række sandsynlige potentielle reelle værdier for en virksomhed baseret på egenskaberne ved den virksomhed, der ligger til grund for aktien, herunder ting som driftsmæssig og finansiel gearing, salgsfølsomhed over for økonomien, produktkoncentration og andre faktorer. Jo mere forudsigelige pengestrømme, jo mindre er spændet mellem de potentielle intrinsiske værdier, og jo lavere er usikkerheden.

Hvad giver en virksomhed en economic moat?

Virksomheder med moats har en eller flere af følgende egenskaber:

  • Netværkseffekt. Mange mennesker bruger tjenesten, hvilket gør den mere værdifuld for de mennesker, der bruger den.
  • Immaterielle aktiver. Patenter, brands, lovgivningsmæssige licenser og andre immaterielle aktiver kan forhindre konkurrenter i at kopiere en virksomheds produkter eller give virksomheden mulighed for at opkræve en betydelig prispræmie.
  • Omkostningsfordel. Virksomheder med en strukturel omkostningsfordel kan enten underbyde konkurrenterne på prisen, mens de tjener lignende marginer, eller de kan opkræve priser på markedsniveau, mens de tjener relativt høje marginer.
  • Skifteomkostninger. Når det ville være for dyrt eller besværligt at holde op med at bruge en virksomheds produkter, har virksomheden ofte prissætningsmagt.
  • Effektiv skalering. Når et nichemarked betjenes effektivt af én eller en lille håndfuld virksomheder, er der ikke plads til eller incitament for potentielle konkurrenter til at komme ind på markedet.

For at opretholde analytikernes uafhængighed vurderer Morningstar Research Services ikke sit moderselskab Morningstar, Inc. offentligt. Derfor er Morningstar, Inc. ikke på listen over de bedste virksomheder, der er tilgængelige for amerikanske investorer.

Bidragydere

  • Designredaktører: Courey Gruszauskas, Nura Husseini, Zhan Su
  • Redaktører: Susan Dziubinski, Emelia Fredlick, Marissa Monson

Forfatteren eller forfatterne ejer ikke aktier i nogen af de værdipapirer, der er nævnt i denne artikel. Find ud af mere om Morningstars redaktionelle politik.

Abonnér på Morningstar.dk og få adgang til tusinde af analyser:

Tilmeld dig her

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Margaret Giles  Margaret Giles er journalist for Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser