Lukas Strobl: Velkommen tilbage til Amsterdam til Morningstar Sustainable Investing Summit 2024. Jeg er her sammen med Kunal Kapoor, CEO for Morningstar, som lige har holdt vores åbningstale. Og Kunal havde en sætning, der skilte sig ud, og det var, at de overbeviste er blevet overbevist om bæredygtig investering, og skeptikerne forbliver skeptiske. Sagen er, at skeptikerne i går kom til magten i begge kongressens kamre og i Det Hvide Hus. Er fortalerne for bæredygtige investeringer nødt til at ændre kurs?
Kunal Kapoor: Det tror jeg ikke, og jeg tror, det er vigtigt for os at tænke på, at det ikke kun handler om E, S eller G. Og det, vi taler om, er at forsøge at finde data og opbygge databaser, som folk kan finde og bruge på en nyttig måde til at måle, hvad der er den økonomiske væsentlighed af de handlinger, de foretager, og hvordan de skal tænke over det. Og jeg tror, vi alle kan blive enige om, at det er okay at være uenige om nogle af datapunkterne, men det vigtige er at finde de ting, der betyder noget, og bygge dem ind i porteføljer. For eksempel bor du måske i et bestemt samfund, enten her i Nordeuropa eller et sted i USA eller Storbritannien. Og du vil måske gerne have en portefølje, der repræsenterer industrien i dit lokalsamfund, og du vil måske satse hårdt på at købe lokalt og lægge vægt på det lokale i dine investeringer. Det kan du gøre ved hjælp af ESG-data, og det bør ikke være kontroversielt. Nu er der nogle ting, som folk vil have forskellige holdninger til, og min holdning er, at det er godt, for det er det, der skaber markeder. Vi behøver ikke at være enige om alt.
Strobl: Så tilpasning bliver vigtigere, da ESG måske er et lidt mere stumpt instrument for mange mennesker, som det skal nå ud til?
Kapoor: Ja, jeg kalder det personalisering og vigtigheden af at udtrykke vores præferencer. Du har visse præferencer i livet, jeg har visse præferencer. Jeg tror, at hvis vi skal være mere engagerede investorer, så er det fantastisk, hvis vi kan udtrykke vores præferencer i en portefølje.
Strobl: Før hele denne kampagne, før i går, selv i 2023, sagde BlackRocks Larry Fink som bekendt, at han ville holde op med at bruge udtrykket ESG, fordi det var blevet et våben, og det er uden tvivl blevet et endnu større våben siden. Skal dette akronym skilles ad eller ompakkes for at overleve de næste fire år?
Kapoor: Jeg tror, det vigtigste er, at du finder de data, der betyder noget for dig, og tænker over, hvordan de kan hjælpe dig med at opbygge en portefølje og opnå de ekstraordinære resultater, du måske er på udkig efter. Og så bekymrer jeg mig lidt mindre om, hvad akronymet skal være, eller hvad det kan udvikle sig til. Det, jeg tænker på, er, hvordan vi sikrer, at dataene er nyttige, sammenlignelige og opdaterede på et ensartet grundlag, så folk kan træffe investeringsbeslutninger og gøre det på en måde, der giver genlyd hos dem personligt. Og som jeg sagde tidligere, er det, der skaber markeder, at folk kan se på de samme data og komme til forskellige konklusioner, og det har jeg det helt fint med.
Strobl: På virksomhedssiden er der tydeligvis også sket et kulturelt skift i USA med det politiske klima fremover. Forventer du en stigning i »greenhushing«, som indtil videre mere er et nicheudtryk, men virksomheder, der nedtoner eller endda skjuler deres bæredygtighedsindsats for at imødekomme politiske krav?
Kapoor: Det tror jeg ikke. Og grunden til, at jeg siger det, er, at de virksomheder, der gør det, ofte gør det af økonomiske, langsigtede grunde. Ingen stiller spørgsmålstegn ved et forsikringsselskab, når det beslutter, om det vil være til stede på et kystmarked eller ej, fordi det ikke kan prissætte forsikringer og risikoen for skader på baggrund af skiftende vejrmønstre. Det er sådan set en normal forretningsbeslutning. Derfor mener jeg, at alle virksomheder bør se på, hvad der gør dem mere værdifulde, og hvad der sikrer, at de har en god kultur, og at deres medarbejdere er engagerede. Og så tror jeg, at selv spørgsmål som lønparitet er meget vigtige i mange virksomheder. De har intet at gøre med greenhushing. Jeg tror, at hvis man vil sikre sig, at ens medarbejdere er lige motiverede og får en rimelig løn, så er den slags data utroligt nyttige. Der er slet ingen grund til at skjule det.
Strobl: Så det bliver vigtigt at gøre det væsentligt fremover?
Kapoor: Ja, jeg tror, man skjuler det, hvis man ikke ved, hvad man gør, og hvis man bare gør det, fordi man prøver at sætte flueben. Og jeg tror virkelig, at virksomheder er nødt til at finde ud af, hvad der faktisk er nyttigt, hvad der driver vores resultater, hvad der får vores medarbejdere til at føle sig engagerede, og dermed hvad der gør virksomheden mere værdifuld.
Strobl: Mange tak, Kunal. For Morningstar hedder jeg Lukas Strobl.
Morningstar, Inc. licenserer indekser til finansielle institutioner som trackingindekser for investerbare produkter, såsom ETF'er, der er sponsoreret af den finansielle institution. Licensgebyret for en sådan brug betales af den sponsorerende finansielle institution hovedsageligt baseret på de samlede aktiver i det investerbare produkt. En liste over investerbare produkter, der følger eller har fulgt et Morningstar-indeks, er tilgængelig under fanen ressourcer på indexes.morningstar.com. Morningstar, Inc. hverken markedsfører, sælger eller fremsætter nogen erklæringer om, hvorvidt det er tilrådeligt at investere i et investerbart produkt, der følger et Morningstar-indeks.