Det amerikanske præsidentvalg vil få stor indflydelse på det lovgivningsmæssige miljø, som Big Tech vil møde i de kommende år.
I begyndelsen hyldede lovgiverne tech-giganter som Microsoft (MSFT), Amazon.com (AMZN) og Meta (META) for deres disruption, jobskabelse og for at fremme økonomisk vækst - men i takt med at de voksede sig større, ændrede Washingtons holdning til dem sig. Lovgiverne er blevet mere kritiske, fordi disse virksomheder har fået betydelig indflydelse på dele af den globale økonomi.
Derfor har store teknologivirksomheder været i stærk regulatorisk modvind i de senere år. Samtidig afhænger niveauet af lovgivningsmæssig kontrol af, hvor aggressivt den amerikanske regering forfølger eksisterende retssager, og hvor meget tilsyn den udøver med foreslåede opkøb.
Siden valget af præsident Joe Biden i 2020 og hans efterfølgende udnævnelse af Lina Khan til leder af Federal Trade Commission (FTC) har den måde, den amerikanske regering håndterer store teknologivirksomheder på, ændret sig. FTC under ledelse af Lina Khan har haft stor indflydelse på de store teknologivirksomheders fusions- og opkøbspolitik.
Transaktioner - fra store virksomheder som Microsoft og Activision til små opkøb som Amazon og iRobot - er blevet undersøgt nøje. Vi forventer, at denne tilgang vil fortsætte, hvis en demokratisk regering forbliver ved magten.
Tidligere præsident Donald Trump er alt andet end en tilhænger af big tech, hvilket justitsministeriets antitrustsag mod Google under hans præsidentskab i 2020 viste. Men vi tror, at det republikanske partis generelle modvilje mod regulering af virksomheder kan få betydning for Big Tech. Hvis Trump bliver valgt til endnu en embedsperiode, forventer vi især, at den måde, FTC vurderer fusioner og opkøb af store teknologivirksomheder på, vil ændre sig. Det vil give de etablerede big tech-virksomheder mulighed for at spille med deres overtagelsesmuskler igen.
Her er, hvordan de forskellige resultater af valget i november kan påvirke Big Tech M&A-aktivitet.
Scenarie 1: Demokratisk præsident, demokratisk senat
Hvis vicepræsident Kamala Harris vinder præsidentvalget, og det demokratiske parti bevarer kontrollen med senatet, tror vi, at vi fortsat vil se et intenst myndighedstilsyn med fusioner og opkøb hos Big Tech.
I løbet af de sidste mere end tre år er fusioner og opkøb i Big Tech faldet dramatisk.
Det eneste bemærkelsesværdige big tech-opkøb under Biden-administrationen var Microsofts overtagelse af Activision. Mens opkøbet blev godkendt af de europæiske tilsynsmyndigheder, så Microsoft kunne afslutte handlen, bliver det stadig undersøgt af FTC, som endnu ikke har færdiggjort sin klage over opkøbet.
Selvom Harris' californiske rødder og tidligere støtte til store fusioner og opkøb i teknologisektoren har fået nogle analytikere til at antage, at en Harris-administration vil indtage en mere lempelig holdning til Big Tech-regulering, mener vi, at det er højst usandsynligt, at administrationens holdning til Big Tech vil ændre sig markant, især når den kontrollerer både Det Hvide Hus og Senatet. Ved afstemninger i det amerikanske senat repræsenterede Harris nogle af de mest liberale holdninger. På den anden side var hun vicepræsident, da FTC besluttede at forfølge et meget mere aggressivt antitrust-regime.
Vi forventer, at Big Tech vil holde sig væk fra store fusioner og opkøb efter en demokratisk sejr og i stedet fokusere på at købe aktier tilbage - og fortsætte med at investere kraftigt i kunstig intelligens.
Scenarie 2: Demokratisk præsident, republikansk senat
Vi mener, at et demokratisk Hvide Hus og et republikansk senat er et bedre scenarie for Big Tech end en ren demokratisk sejr. Vi forventer dog ikke nogen reel tilbageholdenhed, når det gælder håndhævelse af antitrustlovgivningen om Big Tech-fusioner og -opkøb, selv om det kommer til at handle om topartisamarbejde i Washington.
Fremtrædende demokratiske donorer som LinkedIn-medstifter Reid Hoffman (som sidder i Microsofts bestyrelse) og IAC-formand Barry Diller har offentligt udtalt sig imod den nuværende antitrustlovgivning og opfordret Harris til at erstatte Khan som FTC-formand, hvis hun bliver valgt.
I tilfælde af en direkte demokratisk sejr mener vi, at det er usandsynligt, at Harris vil erstatte Khan eller Jonathan Kanter, justitsministeriets øverste antitrust-embedsmand. Det er lidt mere sandsynligt, at hun erstatter dem, hvis Senatet er republikansk domineret. Vi tror, at republikanske modreaktioner mod Khan samt pres fra prominente demokratiske donorer kan tvinge Harris til at vælge en mere moderat tilgang til Big Tech-regulering, hvilket kan omfatte udskiftning af Khan og Kanter.
Scenarie 3: Republikansk præsident, demokratisk senat
Hvis Trump vinder præsidentposten, mener vi, at det er sandsynligt, at han vil udpege nye chefer for FTC og justitsministeriets antitrustafdeling.
Hans administrations udskiftning af Khan og Kanter vil dog blive modereret af et demokratisk senat, hvilket sandsynligvis vil resultere i en kandidat, der er kritisk over for Big Tech, men sandsynligvis ikke har den samme holdning som FTC og DoJ lige nu.
Scenarie 4: Republikansk præsident, republikansk senat
Vi mener, at et Trump-præsidentskab og republikansk kontrol med Senatet er det bedste scenarie for Big Tech set ud fra et antitrust-perspektiv.
Hvis republikanerne kontrollerer både Det Hvide Hus og Senatet, forventer vi, at Khan og Kanter mister deres stillinger. Vi tror, at republikanerne vil udpege erhvervsvenlige personer, som sandsynligvis vil have en mere lempelig tilgang til Big Techs fusioner og opkøb. Mens vi forventer, at Big Techs M&A-aktiviteter fortsat vil blive overvåget af FTC og DoJ, forventer vi ikke, at aggressiviteten i antitrust-håndhævelsen vil falde markant i tilfælde af en republikansk sejr.
Selvom en republikansk sejr sandsynligvis er det bedste scenarie for Big Tech, bemærker vi, at Trump har kritiseret censurindsatsen fra virksomheder som Alphabet GOOGL og Meta, og at republikanske kongresmedlemmer og senatorer har sluttet sig til kampen.
Vi forventer dog ikke, at disse kritiske synspunkter grundlæggende vil påvirke republikanernes beslutningstagning, når de skal udpege nye ledere til FTC og justitsministeriets antitrustafdeling. I sidste ende tror vi, at den forretningsvenlige kerne i det republikanske parti sandsynligvis med held vil gå ind for et antitrust-regime, der er mindre aggressivt end det nuværende.
Vi tror også, at forventningen om en mere lempelig tilgang til fusioner og opkøb i Big Tech-sektoren er en af grundene til, at nogle fremtrædende venturekapitalfirmaer har øget deres donationer til det republikanske parti i år.
Det lovgivningsmæssige miljø er fortsat udfordrende
Vi tror, at øget håndhævelse af lovgivningen i forbindelse med Big Tech-fusioner og -opkøb vil blive ledsaget af en bredere anvendelse af antitrustsager mod disse virksomheder. Mens fusioner og opkøb på Big Tech-området er aftaget dramatisk i de seneste år, er antallet af monopolsager steget. Alphabet, Amazon, Nvidia NVDA, Apple AAPL og Meta har i øjeblikket igangværende sager mod sig, hvor de beskyldes for at bruge monopolistiske metoder i deres respektive forretninger.
Selv om FTC og DoJ ledes af mere moderate ledere, forventer vi ikke, at sådanne monopolistiske retssager vil forsvinde. Vi mener dog, at arten af FTC's foreslåede løsninger og den aggressivitet, hvormed de forfølger antitrust-håndhævelse, sandsynligvis vil blive modereret.
Bortset fra monopolsager tror vi, at myndigheder og lovgivere vil indtage en mere aggressiv holdning til AI. Vi tror, at dette ekstra tilsyn vil øge den lovgivningsmæssige byrde på Big Tech og få virksomhederne til at gå væk fra deres sædvanlige "move fast and break things"-tilgang til produktudvikling.
Tilsynsmyndigheder i Europa og USA undersøger flere investeringer, som store teknologivirksomheder har foretaget i AI-startups. Selv om vi forventer, at de store teknologivirksomheder vil overvinde deres juridiske udfordringer i denne henseende, forventer vi ikke, at presset fra myndighederne vil aftage, især ikke på et område, der tiltrækker så meget opmærksomhed som AI.
Vi tror også, at lovgiverne i stigende grad vil ønske at håndhæve strengere retningslinjer for databeskyttelse, hvilket kan få indflydelse på Big Tech. Den europæiske persondataforordning har tvunget Big Tech til at ændre praksis med hensyn til datahåndtering, -opbevaring og -beskyttelse. Vi tror, at lignende lovgivning kan blive foreslået i USA, hvilket vil øge den lovgivningsmæssige byrde for Big Tech yderligere.
To af vores foretrukne investeringer i Big Tech
Vores to foretrukne big tech-aktier er:
- Microsoft
- Alfabet
Microsoft Alfabet
- Morningstar Rating: 4 stjerner
- Morningstar Economic Moat Rating: Wide
- Fair Value Estimate: $490
- Price/Fair Value Estimate (pr. 2. oktober 2024): 0,86
Microsoft har bevist, at de er i stand til at manøvrere dygtigt bag kulisserne, selv i et restriktivt miljø. Hvis situationen skulle lette, har Microsoft en fuld krigskasse og en klar strategi, så vi tror, at virksomheden vil investere kapital i yderligere AI-relaterede aftaler for at fremskynde sin research- og development-indsats. Bortset fra det synes vi, at Microsofts aktier er attraktive - uanset hvem der vinder i november.
Alfabet
- Morningstar Rating: 4 stjerner
- Morningstar Economic Moat Ratin: Wide
- Fair Value Estimate: 209 dollars
- Price/Fair Value Estimate (pr. 2. oktober 2024): 0,80
Selvom Alphabet i modsætning til Microsoft er meget under myndighedernes lup, mener vi, at skaden på virksomhedens værdiansættelse som følge af antitrust-udfordringerne var for stor. Derfor har investorer mulighed for at købe aktier til en attraktiv pris.