Johanna Englundh: Velkommen til Morningstar. På et tidspunkt, hvor verden har brug for mere ren energi end nogensinde, står vindenergiselskaber over for flere udfordringer, herunder skyhøje omkostninger, milliarder i nedskrivninger efter en projektannullering og en kamp for at finde langsigtede købere. To af verdens førende aktører i branchen har netop offentliggjort deres resultater for andet kvartal, og Matthew Donen, senioranalytiker hos Morningstar, er med mig i dag for at dykke dybere ned i hele dramaet.
Matthew, lad os starte med Vestas. De offentliggjorde deres indtjening i går. Hvad var din opfattelse af rapporten?
Matthew Donen: Ja, det har været en meget begivenhedsrig uge, hvis man er Vestas-aktionær. De udsendte faktisk en uplanlagt handelsopdatering mandag, et par dage før deres indtjeningsmeddelelse, som indeholdt en overskudsadvarsel, der overraskede investorerne og sendte aktiekursen 8 % ned på dagen. En revision på 300 millioner dollars i serviceomkostningerne til vedligeholdelse af vindmølleflåden førte til endnu et kvartal med driftstab for Vestas. Det er nu andet kvartal i træk med driftsunderskud, og virksomheden havde oprindeligt forventet en overskudsgrad på mellem 4 og 5 %. Så det er bestemt en overraskelse for investorerne. Selv om vi ikke forventer, at det skuffende andet kvartal vil afspejle sig i resten af året, kræver det en betydelig forbedring af indtjeningen for resten af året. Og vi har sænket vores fair value-estimat med 3 % til 180 kr.
Englundh: Som du nævnte, blev Vestas-aktien ramt i mandags, men vi så også det samme med Ørsted i dag, da de aflagde regnskab for 2. kvartal. Hvad var det, der overraskede markedet, tror du? Jeg mener, der har været tegn på udfordringer i sektoren i et stykke tid, ikke sandt?
Donen: Ja, og jeg mener, at investorer hader overraskelser. Og både Vestas og Ørsted leverede overraskelser i deres regnskaber for andet kvartal. I Vestas' tilfælde var det serviceforretningen, der blev ramt, hvilket fik selskabet til at rapportere et driftsunderskud for kvartalet. I Ørsteds tilfælde annoncerede de endnu en nedskrivning på 500 millioner dollars, hvilket overraskede investorerne, og de rapporterede et nettotab for kvartalet på over 1,5 milliarder kroner.
Englundh: Så hvis vi ser på Vestas' og Ørsteds aktiekurser siden begyndelsen af året, er det to forskellige historier, der udspiller sig. Ørsted er steget med ca. 4 %, mens Vestas er faldet med ca. 26 %. Hvorfor er det sådan?
Donen: Jeg tror, at meget af det har at gøre med investorernes holdning til begge disse virksomheder, da vi gik ind i 2024. I Vestas' tilfælde var momentum ret positivt, da de havde leveret et overskud i anden halvdel af 2023. Selvfølgelig har deres resultater i første og andet kvartal været meget skuffende med to på hinanden følgende kvartaler med driftsunderskud. I Ørsteds tilfælde var stemningen dog ekstremt negativ. De rapporterede milliarder af dollars i nedskrivninger og annulleringer, især i USA. Og jeg tror, at markedet ignorerede nogle af de vækstudsigter, som Ørsted havde. Og selv om de havde lidt problemer med dagens resultater, bekræftede de deres forventninger til hele året, hvilket er ret positivt og betryggende for investorerne. I sidste ende tror jeg, at investorerne i begge selskaber har brug for et par kvartaler mere i træk med stabile resultater, før tilliden er genoprettet.
Englundh: Hvis man ser på vindenergisektoren som helhed, hvad vil du så sige er de vigtigste muligheder og udfordringer fremover?
Donen: Den største mulighed er at fremskynde overgangen til vedvarende energi. Og jeg tror, det blev afspejlet i COP 28-målet om at tredoble kapaciteten for vedvarende energi inden 2030. Vi ser også en øget efterspørgsel efter elektricitet på grund af datacentre og vigtigheden af at indføre kunstig intelligens. Og med hensyn til udfordringerne tror jeg, at de to største, vi ser, er en stigning i vindmøllepriserne, som afskrækker fra investeringer i nye vedvarende energiprojekter, samt kommende valg i nogle geografiske områder, hvor der er et meget polariseret syn på ren energi.
Englundh: Tak, fordi du kom i dag, Matthew. Indtil næste gang hedder jeg Johanna Englundh fra Morningstar.