Markedsvolatilitet: Det betaler sig at se på tingene fra et større perspektiv

Video: Mike Coop fra Morningstar Investment Management fortæller investorer, hvordan de kan bevare roen, selv når markedet går i panik.

Christopher Johnson 07/08/2024
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Christopher Johnson: Velkommen til Morningstar. I dag har jeg besøg af Mike Coop, CIO EMEA hos Morningstar Investment Management. Mike, mange tak, fordi du er her sammen med mig.

Mike Coop: Chris, det er en fornøjelse.

CJ: Så vi er her for at tale om markedsudsalget. Hvad drev det efter din mening?

MC: Det er normalt at have perioder med volatilitet, især på markeder, der er steget kraftigt og er blevet meget populære. Og du kan se, at i år falder investeringer med AI-tema ind under det. Så på nogle måder er det næppe en overraskelse, at vi på et tidspunkt efter høje forventninger altid vil se en vis rotation. Og derfor er nogle af disse aktier faldet ret kraftigt. Så det er en af faktorerne. Vi har haft en hel del volatilitet i Japan, som har nogle af de samme funktioner, der blev meget populære. Og samtidig har vi haft nogle skift i rentesatserne. Så vi har haft rentesænkninger i Storbritannien og Europa, og i Japan er de gået den anden vej. Og jeg tror, at centralbanken overraskede nogle af os med det. Så det var nogle af de faktorer, der lå bag, men det er egentlig ikke så unormalt, hvad der skete. Man får perioder med volatilitet, og det er et stykke tid siden, vi har set det.

CJ: Så der var en masse panik på markedet. Så hvordan skal investorer agere, når de har at gøre med så akut volatilitet? Hvad ville du sige til dem?

MC: Det kan betale sig at træde et skridt tilbage og huske, hvorfor folk investerer. De investerer for at nå deres personlige mål, hvad enten det er at spare op til pensionen eller at finansiere deres bolig eller måske deres uddannelse eller endda noget som en bil eller en ferie, hvad det end er. Så målet er at opnå et bestemt beløb, og når markederne går op eller ned, ændrer det ikke på det behov, du har for at have penge, og de mål, du har. Så det er bedre at fokusere på, hvordan du klarer dig i forhold til dine mål, end på markedets op- og nedture, som vil gøre deres, men som er indregnet i din langsigtede investeringsstrategi, der er designet til at hjælpe dig med at nå dette mål. Så det er vigtigt at holde sig til sin strategi og acceptere, at volatilitet er en del af investeringsrejsen. Hvis du vil have et afkast, der er højere end kontanter, bliver du nødt til at acceptere en vis variation og et vist afkast på kort sigt.

CJ: Og hvad er de adfærdsmæssige fælder, der dukker op, når der opstår panik på markedet, mener du?

MC: Så alle disse ting sker, fordi vi har med fremtiden at gøre, og fremtiden er usikker, så vi kan hurtigt komme til at ændre mening om, hvordan fremtiden kan se ud. Det er det, der gør investering anderledes end at gå ud og købe en hamburger. Når du køber en hamburger, ved du præcis, hvad du får, den ligger foran dig, du spiser den, og du vil udholde den oplevelse. Når du køber investeringer, handler det derimod om, hvad der kan ske i fremtiden, og det er der mindre sikkerhed omkring. Så vi har et par adfærdstræk, der kommer til udtryk her. Et af dem er, at når vi tænker på fremtiden, har vi en tendens til at overbetone det, der lige er sket for os for nylig. I jargonen kaldes dette bekræftelsesbias, og hvis vi har været igennem en særlig mindeværdig oplevelse eller en økonomisk situation eller en markedssituation, handler vi, som om det med stor sandsynlighed vil fortsætte, og vi overbetoner sandsynligheden for det. Så vi har en tendens til at forvente, at ekstremer fortsætter, selv om vi ved, at ekstremer i sagens natur ikke fortsætter. Så vi har en tendens til at blive fanget af øjeblikket og blive for optimistiske eller for pessimistiske. Så disse egenskaber plus at vi har en tendens til at søge information, der bekræfter vores eksisterende opfattelse. Der er en bekræftelsesbias, og den bliver selvfølgelig forstærket af de sociale medier, hvor vi har en tendens til at blive grupperet med ligesindede. Så vi har en tendens til at være overmodige i vores syn på, hvad der kan ske, og være mindre opmærksomme på andre perspektiver, og det har en tendens til at betyde, at vi træffer dårlige beslutninger, når vi får disse mere ekstreme skift i markeder og forhold, og det bekræftes af Morningstars egen forskning i undersøgelsen af virkningen af disse timingbeslutninger. Så mind the gap-forskningen viser, at dit afkast er lavere, når du tager højde for folks timingbeslutninger, end du ellers ville få ved bare at blive siddende. Så det har en tendens til at være det, der sker. Det er de fælder, man nemt kan falde i.

CJ: Og i hvilket omfang påvirker en flokmentalitet investeringsadfærden, og kan det være en god ting?

MC: Så jeg tror, at i disse situationer, og det er her, at investering er lidt anderledes end andre former for menneskelig aktivitet og valg. Så hvis du vil finde en god restaurant og går ned ad gaden og ser dem, hvor der er mange mennesker, er det ofte et ret pålideligt tegn på, at der må foregå noget godt der, i forhold til dem, hvor der slet ikke er nogen. Men når man investerer, bliver tingene meget populære. Det, der sker, er, at folk danner disse forventninger, og de køber og presser prisen op på baggrund af disse meget optimistiske forventninger. Og selv om de optimistiske forventninger kan indtræffe, er det ofte svært at indfri dem, hvis de bliver for optimistiske. Så man ender med skuffelse, og når man ender med skuffelse, og folk allerede ejer meget af noget, så har det en tendens til at føre til et kraftigt fald i prisen på disse aktiver, da de beslutter sig for at eje mindre, og de justerer deres forventninger nedad. Så hele vores investeringstilgang til vores kunder er at lave grundlæggende research, identificere, hvor meget du under de fleste omstændigheder ville betale for at eje et aktiv, forstå, om investorernes antagelser er for optimistiske eller pessimistiske, og det skaber muligheder, som du kan udnytte.

Så det går tilbage til starten af denne samtale, som er at have en langsigtet investeringsplan og holde sig til den. Det, du som investor kan gøre, er i det mindste at rebalancere din portefølje tilbage til målet, når markedsbevægelserne er store. Over tid giver det værdi, fordi du typisk vil købe ting, der er blevet solgt for meget, og du vil sælge ting, der sandsynligvis er steget for meget. Så det er typisk sådan, vi arbejder og sørger for, at man ikke falder i den fælde, hvor man lader sig rive med af ting, når de er steget meget, og folk er meget optimistiske. Så mens den værdibaserede tilgang er designet til at advare os om disse situationer. Du skal stadig lave dit hjemmearbejde, og hvis du ikke er i stand til det, kan folk som Morningstar hjælpe med at gøre det for dig og skabe porteføljerne, men det er virkelig nøglen at have det fundament, disciplinen med at genbalancere og holde sig til sin investeringsstrategi og ikke bukke under for en lemmingeagtig adfærd, når du ser ekstreme overskrifter, for det er bare op- og nedture på markederne, der er et træk ved investering, og det er lidt ligesom det, der plejede at være tilfældet, når du havde et udsalg en eller to gange om året i stormagasiner og butikker.

Og så giver investeringsmarkederne dig den samme mulighed, når folk begynder at gå i panik og antage, at det værste er sket, og at du ofte ved at holde hovedet koldt får mulighed for at købe ting til en meget bedre pris, end du normalt ville kunne gøre det. Så disse ting er faktisk gode muligheder. Det er den analogi, som man hører Warren Buffett og Ben Graham henvise til, Mr. Market og det at blive overdrevent optimistisk eller pessimistisk, for det er muligheder, der kan vise sig for at samle ting op fra tid til anden. Men det vigtigste er at holde fast i sin investeringsstrategi og ikke blive slået ud af kurs, for det er meget svært at tilføre værdi med nogen form for markedstiming. Det er bedre bare at holde sig til sin investeringsstrategi.

CJ: Mike, mange tak, fordi du tog dig tid til at tale med mig.

MC: Tak, Christopher.

CJ: Dette er Christopher Johnson fra Morningstar UK.

Abonnér på Morningstar.dk og få adgang til tusinde af analyser:

Tilmeld dig her

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Christopher Johnson  er datajournalist hos Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser