Nye vægttabsmediciner som Ozempic skaber bølger i lægemiddelverdenen, og aktierne i deres producenter stiger kraftigt.
De to navne, der er synonyme med denne trend, er Novo Nordisk (NOVO-B), producenten af Ozempic og Wegovy, samt Eli Lilly (LLY), som producerer Mounjaro og Zepbound. Morningstar vurderer i øjeblikket begge aktier som overvurderede, men de har alligevel set massive stigninger det seneste år. Novo Nordisk er steget mere end 82%, mens Eli Lilly er steget mere end 97%.
Da disse lægemidler, kendt som GLP-1’ere og oprindeligt udviklet til behandling af diabetes, fortsat forbedres og aktierne fortsætter med at stige, siger nogle strateger, at det vil være næsten umuligt for konkurrenter at opnå en betydelig fordel.
"Vi forventer, at Novo Nordisk og Eli Lilly vil beholde størstedelen af markedet så langt øjet rækker – sandsynligvis 80% til over 90%," sagde Gentry Lee, chefinvesteringsofficer hos Fayez Sarofim & Co., under en paneldebat under Morningstar Investment Conference 2024.
Aktier i fedmemedicin
Morningstar Direct
Et vedvarende duopol
De to virksomheder "har pumpet milliarder af dollars ind i forskning og udvikling, kapitalinvesteringer og produktion," sagde Lee. De har også gennemført videnskabelige studier, der muliggør tilbagebetaling fra forsikringsselskaber, hvilket gør deres markedsdominans endnu mere holdbar.
"Når du først har udført de [studier], stoler læger på dig, du har et brandnavn på markedet, du har et salgsteam derude, der repræsenterer disse lægemidler," tilføjede Lee.
Sammen betyder disse faktorer, at konkurrerende virksomheder vil finde det "særdeles vanskeligt at bryde ind på markedet på en meningsfuld måde," fortsatte han.
"Vores forventning vil være, at duopolet vil forblive intakt i lang, lang tid."
Det skal også bemærkes potentialet for et meget større marked i årene fremover. Lee påpegede, at GLP-1 lægemiddelpatenter vil begynde at udløbe i 2030'erne, hvorefter mere overkommelige versioner vil blive tilgængelige for flere patienter. Selvfølgelig åbner udløbne patenter også dørene for konkurrerende producenter.
Et udviklende marked for fedmemedicin
As demand grows for GLP-1 medications, manufacturers are racing to develop better ones and scale up production. "We are in stage one," said Debra Netschert, a portfolio manager for healthcare strategies at Jennison Associates. "This market is going to look totally different in 10 years."
That's another headwind for competitors. Netschert pointed out that drugmakers (including Lilly and Novo) are already developing new iterations of GLP-1 drugs and planning for the years ahead. "If [a competitor comes out] with a drug in 2030 that's beating Mounjaro and Zepbound today, that's not really relevant, because Lilly could have their first oral data at the beginning of 2025." Not to mention the additional data from other manufacturers coming down the pike.
Of course, no one has a crystal ball for this market, and today's top players aren't immune to future competition, especially given how rapidly weight loss drugs are evolving.
"The biggest risk is clearly some company coming up with new technology that we’re not counting on," Lee said.
"They need to keep innovating to stay ahead of those patent expirations as well."
Som efterspørgslen stiger for GLP-1 medicin, kæmper producenterne for at udvikle bedre lægemidler og skalere produktionen op. "Vi er i fase ét," sagde Debra Netschert, portefølje manager for sundhedsstrategier hos Jennison Associates. "Dette marked kommer til at se helt anderledes ud om 10 år."
Det er endnu en udfordring for konkurrenterne. Netschert påpegede, at lægemiddelfirmaer (herunder Lilly og Novo) allerede udvikler nye iterationer af GLP-1 medicin og planlægger for fremtiden. "Hvis [en konkurrent kommer med] et lægemiddel i 2030, der overgår Mounjaro og Zepbound i dag, er det ikke rigtig relevant, fordi Lilly kunne have deres første orale data i begyndelsen af 2025." Og det er ikke at nævne de ekstra data fra andre producenter, der er på vej.
Selvfølgelig har ingen en krystalkugle for dette marked, og dagens største spillere er ikke immune over for fremtidig konkurrence, især med tanke på hvor hurtigt vægttabsmediciner udvikler sig.
"Den største risiko er klart, at et firma kommer med ny teknologi, som vi ikke havde regnet med," sagde Lee.
"De skal fortsætte med at innovere for at holde sig foran disse patentudløb også."