Netflix (NFLX) rapporterede endnu et kvartal med meget gode abonnentforøgelser samt vækst i omsætning og indtjening. Dog antyder omsætningsprognosen for hele året en opbremsning i anden halvdel af året. Vi formoder, at virksomhedens beslutning om ikke længere regelmæssigt at rapportere om abonnentantallet fra 2025 støtter vores antagelse om, at de årlige abonnentforøgelser har aftaget i de sidste seks kvartaler.
Vigtige Morningstar-metrics for Netflix-aktien
- Fair Value Estimat: 440 USD
- Morningstar Rating: 2 stjerner
- Morningstar Economic Moat-Rating: Smal
- Morningstar Uncertainty Rating: Høj
Netflix kunne i det rapporterede kvartal tilføje 9,3 millioner nettoabonnenter på verdensplan og dermed øge sin samlede abonnentbase til over 37 millioner i det forgangne år. Denne 16% stigning i abonnentbasen førte til en omsætningsvækst på 15% i forhold til året før, på trods af en tre-procents valutamodvind. Den operationelle margin lå på over 28%, syv procentpoint højere end året før og cirka seks procentpoint bedre end i hvert kvartal af 2023.
Mens prognosen for det andet kvartal antyder en acceleration i omsætningsvæksten, indikerer prognosen for hele året en opbremsning i anden halvdel af året med en vækst på 13%-15%. Ledelsen har hævet sit mål for den operationelle margin for hele året med et procentpoint til 25%, hvilket også indebærer en vis rationalisering i anden halvdel af året.
Efter at have tiltrukket 2,5 millioner nye abonnenter i USA og Canada i kvartalet, har virksomheden nu mere end 81 millioner UCAN-abonnenter. Da husstandsdækningen bevæger sig mod 60%, og der næppe er flere muligheder for at konvertere ikke-betalende brugere til betalende brugere, forventer vi, at antallet af UCAN-abonnenter vil falde markant sammenlignet med de seneste år, hvilket betyder, at virksomheden vil være afhængig af priser og reklame for at opretholde omsætningsvæksten i regionen.
Netflix: Prisstigninger og reklame
Vi mener, at der er rigelige muligheder for at øge den gennemsnitlige omsætning pr. abonnent i UCAN, men vi tror ikke, at dette vil kunne øge omsætningsvæksten så kraftigt som tiltrækningen af nye abonnenter. Efter prisstigningen på nogle abonnementstyper ved udgangen af 2023 steg de gennemsnitlige indtægter pr. UCAN-abonnent i første kvartal sammenlignet med året før med næsten 7%.
Vi mener også, at reklamer vil udgøre en betydelig ekstra indtægtskilde, da virksomheden stadig ikke er i stand til fuldt ud at monetarisere det reklameinventar, det har skabt med sit reklamefinansierede tilbud, selvom abonnenterne allerede er skiftet til dette tilbud. Antallet af reklamefinansierede abonnenter voksede med 65% sammenlignet med det foregående kvartal og dermed næsten lige så hurtigt som i de to foregående kvartaler. 40% af alle nye bruttoabonnenter blev tilføjet på markeder, hvor den reklamefinansierede variant tilbydes.
Mens styrken i kundeudvidelsen var bredt understøttet på alle markeder, var det gennemsnitlige vækst i omsætning pr. kunde uden for UCAN dæmpet. Valutaernes svaghed, landeblandingen og de vedvarende bestræbelser på at finde de rette prispunkter vil sandsynligvis medføre, at den konsoliderede gennemsnitlige omsætning pr. kunde ikke vokser betydeligt i 2024.
Den stærke margin skyldes primært lavere omsætningsomkostninger, og vi mener, at dette primært skyldes de vedvarende virkninger af Hollywood-strejkerne i anden halvdel af 2023, hvor en betydelig del af produktionen af nye indhold blev standset.
Vil Netflix byde på NBA-rettighederne?
Virksomheden bekræftede sin hensigt om at bruge cirka 17 milliarder dollars på indhold i 2024, heraf 3,7 milliarder dollars i første kvartal. Jo længere vi kommer væk fra strejkerne, desto mere typiske bør bruttomargenerne være, hvilket sandsynligvis er en vigtig grund til, at marginen sandsynligvis vil falde i løbet af året. På lang sigt forventer vi, at marginerne vil fortsætte med at stige, da virksomheden bør opnå operationel gearing på sin omsætningsvækst, herunder vedvarende vækst i indholdsudgifter.
Som sædvanligt var sportsprogrammet et emne på årsrapportens pressekonference. Der var spekulationer om, hvorvidt Netflix ville byde på NBA-rettighederne, der udløber efter basketballsæsonen 2024-25.
Ingen nævnte direkte NBA-rettighederne, men vi ville blive overraskede, hvis Netflix tog et stort skridt i den retning. Ledelsen har de seneste kvartaler ikke været så sikre på, om de skulle forfølge de store sportsbegivenheder, og har taget små skridt mod live-sport, især med de ugentlige WWE Raw-udsendelser, der starter i januar. Vi var dog glade for at høre, at ledelsen sagde, at stigende overskud er afgørende for enhver beslutning, og at Netflix ikke har brug for en "tabsgiver" for at drive deres forretning fremad. Vi fortolker det sådan, at Netflix er skeptisk over for, om en stor økonomisk investering i store sportsrettigheder vil hjælpe virksomheden, og vi er enige.