Du kunne måske tro, at Boeings (BA) sikkerhedsproblemer ville sætte konkurrenten Airbus (AIR) i en fremragende position til at snappe både dens markedsandel og nogle velfortjente gevinster op.
Men det er ikke helt så enkelt.
Selvom mange flyselskaber nu vil overveje deres valg af flyproducent, antyder markedsvurderinger i øjeblikket, at Boeings problemer er prissat ind i forventningerne. Desuden betyder dynamikken i flybranchens forsyningskæde, at nye Airbus-købere nøje skal overveje virksomhedens leveringstider.
Hvordan klarer luftfartsindustrien sig?
Fire år efter covid-pandemien spredte sig over hele verden, vender den globale lufttrafik tilbage til normaliteten.
Ifølge International Air Transport Association forventes det, at den globale luftfartstrafik vil komme sig til 2019-niveau ved udgangen af dette år. Faktisk viser dataet for februar en stigning på 21,5% i den globale lufttrafik sammenlignet med året før.
Denne helingsproces har fået efterspørgslen på fly opad og hjulpet luftfartsindustrien med at komme sig. Men selvom dette har vist sig at være en stor mulighed for potentielle investorer i Airbus-aktier, har aktierne i konkurrenten Boeing haltet efter - for at sige det mildt.
I år har Boeings langvarige kvalitetskontrolproblemer igen vist deres ansigt. Hjertet af problemet er den 737 MAX-jet, hvis fejl har forårsaget hundredvis af dødsfald og, mere nyligt, tvunget afgang af administrerende direktør Dave Calhoun.
Morningstar Metrics For Boeing
- Fair Value: $219
- Morningstar Rating: ★★★
- Morningstar Economic Moat Rating: Bred
- Morningstar Uncertainty Rating: Høj
I kølvandet på den seneste runde af problemer er begge virksomheders udsigter blevet omvendt. Dog, alene baseret på værdiansættelsesforhold, priser Airbus-aktierne allerede de udfordringer, som dens store konkurrent nu står over for.
Boeing, som i december handlede med en 19% præmie i forhold til Morningstars Fair Value Estimate, handles nu med en rabat på 11%.
I samme tidsrum handlede Airbus med en rabat på 13% i forhold til Morningstars Fair Value Estimate i december. Den handles nu med en præmie på 4%.
I mellemtiden har Boeing rapporteret et nettotab på $2 milliarder (13,8 milliarder DKK) for regnskabsåret 2023, mens Airbus registrerede en nettoindtægt på €3,8 milliarder (26,1 milliarder DKK). I 2023 leverede Airbus 735 kommercielle fly. Boeing leverede 528.
Hvem har de bedre aktier: Boeing eller Airbus?
På kort sigt er chancerne for, at markedets aktier bevæger sig hurtigt, sandsynligvis overvurderede, siger Morningstar-aktieanalytiker Nicolas Owens.
"Flyselskaber, der tidligere aldrig ville have købt Airbus, tænker sandsynligvis over det nu," siger han.
"Men faktum er, at en ny ordre til en Airbus ikke ville blive leveret før efter 2030 - så vi taler om langsigtet planlægning. Det er et eksempel på, hvordan markedsandele ikke bevæger sig hurtigt."
På lang sigt forbliver udsigterne for industrien samlet set dog favorable.
Bruttoordreindtag er for nylig nået en rekord på 3.775 ordrer for begge virksomheder, hvilket overgår den tidligere rekord på 3.346 flyordrer i 2014.
"Den øgede efterspørgsel, der fører til genopretning af det kommercielle luftfartssegment, antyder behovet for yderligere kapacitet," skrev Barclays-analytikere i en rapport dateret den 27. marts 2024.
"Mens nye leverancer har været under pres i de seneste år på grund af flaskehalse i forsyningskæden, har flyselskaber forsøgt at modvirke kapacitetsbegrænsningerne ved at øge anvendelsen af eksisterende fly og ved at bringe fly ud fra parkeringshangarerne."
Virksomhedernes aktier vil sandsynligvis ikke udvikle sig dramatisk, dog.
Airbus er allerede en stærk leder inden for narrow body segmentet, med en markedsandel, analytikere estimerer til 62% (baseret på baglogtallene), mens Boeing er en dominerende spiller på wide body markedet, med en markedsandel, analytikere estimerer til 64% baseret på den aktuelle baglog og 62% hvis den installerede flåde tages i betragtning.
Ikke desto mindre mener Barclays, at Airbus måske kan vinde lidt mere markedsandel på wide body segmentet, hvis lanceringen af dens A350 fragtfly går godt. Som sådan er det muligt, at det stadig har plads til at vokse, selvom dets aktier handles til en højere multiplikator end Boeing.
Det eneste spørgsmål er dette: Vil den kommende ledelsesændring i toppen af Boeing føre investorer til at satse på en stærkere genopretning for den skandaleramte virksomhed? Vi kan ikke vide det, før den nye chef lander i 2025.