Mærsk har vendt skuden, så at sige.
Efter et 2023, der skuffede investorerne, hvor Mærsk (MAERSK B) underpræsterede Morningstar Europe All Cap-indekset, har den første uge i det nye år budt på en helt anderledes historie.
Den danske fragtgigant har allerede sejlet mod toppositionen i Europa og er steget med 15,1% i løbet af årets første handelsdage. Stigningen kommer i kølvandet på skibe, der tager omveje efter angreb i Rødehavet, hvilket igen har ført til højere fragtpriser.
De seneste begivenheder er dog relativt uvigtige for Morningstars syn på aktien. Den europæiske markedstrateg Michael Field understreger en retfærdig værdi på 17.600 danske kroner for aktien med en høj usikkerhedsgrad, hvilket indikerer, at den er undervurderet med cirka 20%. Han tildeler ikke aktien en økonomisk grav, primært på grund af at dens kerneforretninger, ocean og APM Terminals, ofte er udsat for betydeligt konkurrencepres.
Hvorfor fokuseres der på Mærsk?
De vedvarende angreb mod kommercielle skibe i Rødehavet af Iran-støttede Houthi-rebeller har resulteret i kaos for verdens forsyningskæder. Dette har fået mange skibe til at ændre ruten fra Rødehavet, som er en kritisk passage til Suezkanalen, der igen er en vital handelsforbindelse, der forbinder Asien og Europa.
Den nye rute, forbi Godahoppsudden i Sydafrika, gør rejser længere og dyrere. Cirka 15% af verdens søhandel passerer gennem Rødehavet på vej til Suezkanalen og ind i Middelhavet.
MSC, det største containerrederi, meddelte i midten af december, at de undgik Rødehavet. Mærsk, det næststørste med kontrol over omkring en sjette del af verdens containerhandel, stoppede midlertidigt transit gennem Rødehavet, inden de vendte tilbage til området i slutningen af december. I løbet af den seneste uge har de igen trukket sig tilbage, efter at et af deres skibe - Maersk Hangzhou - blev angrebet.
Omkørslen omkring Afrika øger rejsetiden med mindst 10 dage. Som et resultat er fragtpriserne steget markant: Priserne fra Asien til Europa er næsten fordoblet siden midten af december til over 4.000 dollars pr. 40-fods ækvivalent enhed (FEU), ifølge Freightos-data pr. 3. januar, rapporterer Reuters.
Findes der nogle positive aspekter ved angrebene i Rødehavet?
De stigende fragtpriser har fået investorerne til at øge aktiepriserne for fragtselskaber, noget vi sandsynligvis ikke ville have set i løbet af et normalt år. Morningstars senior aktieanalytiker, Michael Field, forklarer, at overkapaciteten nu er så alvorlig, at alt, der giver investorerne håb om en bedre margen, fører til enorm interesse.
"Da virksomhederne blev grådige og forsøgte at udnytte den stigende efterspørgsel ved at øge udbuddet under pandemien, endte vi tilbage i den samme cyklus, hvor der nu er for meget kapacitet," siger han.
"Sådan har det været det sidste år, indtil angrebene i Rødehavet."
Havtransportindustrien havde "et forfærdeligt årti" før pandemien, hvorefter kapaciteten pludselig blev presset, og priserne eksploderede. Som et resultat genererede Mærsk mere omsætning i 2021 end i hele det foregående årti. 2022 var tallet endnu højere. Men i 2023 havde historien igen taget en ny retning. I deres rapport for tredje kvartal meddelte Mærsk, at de ville nedskalere med 10.000 stillinger efter et markant fald i overskuddet i tredje kvartal som følge af overkapacitet.
Ifølge Field er skibsfarten, på trods af al sin industrialisering, en skrøbelig branche.
"Marginalerne mellem overskud og tab er ekstremt små i denne branche," siger han.
"Hvis der bare er nogle få skibe for mange, bringer det alt ud af balance, og fragtprisen falder. På samme måde, hvis det er en presset situation, som den vi ser nu, og der er en højere efterspørgsel, stiger prisen i vejret."
Hvor længe kan Mærsk drage fordel af situationen?
I løbet af det seneste år har investorer vist lille interesse for Mærsk og mange andre rederifirmaer. Konsensus har været, at det vil tage cirka to til tre år for sektoren at komme sig.
"For bare nogle måneder siden lå fragtpriserne på et niveau, hvor nogle virksomheder faktisk led tab. En stigning fra det niveau gør en enorm forskel, da det bogstaveligt talt betyder forskellen mellem overskud og tab," forklarer Field.
Hver måned, hvor forstyrrelsen og de medfølgende højere fragtpriser fortsætter, betyder færre måneder, indtil udbud og efterspørgsel igen balanceres.
"Hvis det for eksempel skulle vare i seks måneder, ville det betyde seks måneder mindre med negative priser, og i stedet seks måneder, hvor virksomhederne faktisk tjener penge," siger han.
Selvom der ikke er nogen beviser for, at forstyrrelserne i Suezkanalen vil vare i seks måneder, hævder Field, at det er mere sandsynligt, at det vil tage cirka tre eller fire måneder for situationen at stabilisere sig. Det betyder tre eller fire måneder med højere fragtpriser for at kompensere for mindre kapacitet på markedet.
Morningstar-vurdering for Mærsk
Fair Value Estimate: 17.600 kroner
Morningstar Rating: 4 stjerner
Morningstar Economic Moat Rating: Ingen
Morningstar Uncertainty Rating: Høj