Da Teslas [TSLA] svenske mekanikere forsøgte at forhandle om fagforeningsaftaler, fastholdt Tesla sin sædvanlige linje og afviste. I stedet for at følge det samme mønster som tidligere forsøg på at fagforeningsorganisere Tesla, har en månedslang strejke siden lammet den elektriske bilproducents distribution i landet, da arbejdere også uden for bilindustrien nægter at støtte Teslas aktiviteter.
Nu er strejken blevet international, idet danske transportarbejdere siger, at de ikke længere vil transportere Teslaer til Sverige. Bilindustrifagforeninger i Frankrig, Tyskland og USA følger situationen nøje.
Strejken begyndte i slutningen af oktober, efter at IF Metall havde forsøgt at få Tesla til at acceptere kollektive forhandlinger i flere år. Teslas afvisning af at forhandle med sine svenske mekanikere "udgør en betydelig trussel mod den nordiske lands arbejdsmodel", siger IF Metall. Kort efter tog flere fagforeninger industrielle skridt i solidaritet med mekanikerne og nægtede at udføre arbejde, der gavner bilproducenten, indtil en aftale blev nået. Strejken omfatter nu mekanikere, elektrikere, bygningsarbejdere, havnearbejdere, postbude og malere.
"Vi skal besejre Teslas forretningsmodel"
Med en global arbejdsstyrke på 120.000 har Tesla konsekvent modstået fagforeningsdannelse og truet arbejdere med repressalier, hvis de forsøgte det. Svenske fagforeningsledere har klart fordømt dette.
"Elon Musks forretningsmodel er at undgå at respektere menneskerettighederne. Nu udfordres han af en af vores stærkeste fagforeninger. Vi skal besejre Teslas forretningsmodel, og Sverige er det bedste sted at starte", siger IndustriALLs generalsekretær Atle Høie.
I modsætning til mange andre europæiske lande har Sverige ingen lovbestemt mindsteløn og lidt i form af lovbestemt arbejdsmarkedsregulering. I stedet er systemet grundlæggende frivilligt – en grundlinje for løn og andre vilkår, herunder pensioner, fastsættes af kollektive overenskomster. Mere end 90% af Sveriges arbejdsstyrke er dækket af disse aftaler, hvilket har resulteret i et bemærkelsesværdigt fredeligt arbejdsmarked, selv efter nordiske standarder. Sverige mistede i gennemsnit 8.100 arbejdsdage om året til arbejdskonflikter mellem 2010 og 2021, sammenlignet med over 120.000 i Norge og Finland.
Til trods for koordineret aktion mellem forskellige fagforeninger i Sverige – noget der teknisk set er ulovligt i mange andre europæiske lande såvel som i USA – lykkedes det hurtigt for Tesla at finde måder at omgå de forskellige strejker på og fortsætte med at levere nye Teslas til svenske købere.
Det var først da fagforeningen Seko annoncerede sine solidaritetshandlinger, at tingene for alvor blev opvarmet for den elektriske bilfabrikant. Sekos strejke betød en blokade mod levering og afhentning af forsendelser, breve, pakker og paller fra PostNord og CityMail til alle Teslas anlæg i Sverige. Med andre ord kan ingen nye Tesla-biler få svenske registreringsskilte.
På tirsdag nægtede danske havnearbejdere repræsenteret af 3F, Danmarks største fagforening, at hjælpe med at transportere amerikanskproducerede Tesla-køretøjer til Sverige. Fellesforbundet, Norges største fagforening inden for den private sektor, varslede også tirsdag en blokade mod levering af Tesla-biler som en sympatihandling med IF Metall.
Endvidere meddelte det finske fagforbund den 8. december, at de nu går ind i konflikten mod Tesla, og havnearbejdere vil blokere transporten af Teslabiler fra og med den 20. december.
"Vanvittig"
Tesla's CEO og største enkeltaktionær, Elon Musk, tog til den sociale medieplatform X, som han også ejer, for at fordømme blokaden mod levering af breve som "vanvittig".
Som reaktion på postarbejdernes nægtelse af at levere nummerplader indgav bilproducenten to separate søgsmål mod Transportstyrelsen og PostNord AB. Mens en domstol gik i Teslas favør, afviste en anden retten til såkaldte midlertidige sikkerhedsforanstaltninger. Der er endnu ikke fremlagt nogen endelig dom, og nye Teslaer står stadig uden deres nummerplader.
Et Sverige uden Tesla
Konflikten mellem Tesla og fagforeningerne har udløst en polariseret debat i Sverige. Den uafhængige økonom Claes Hemberg mener, at fagforeningen IF Metall har mistet fokus i deres kamp mod Tesla.
"Jeg tror ikke, det er fagforeningens rolle at jage virksomheder ud af Sverige. Jeg tror, de har misforstået deres rolle og har et identitetsproblem," sagde han til Dagens Industri.
Günther Mårder, tidligere CEO for Företagarna, er enig med Hemberg:
"De mafialignende foranstaltninger, som vi nu ser IF Metall og de sympatiserende fagforeninger gennemføre mod Tesla, gør mig bekymret. Alle andre aftaler, der indgås under tvang og trusler, erklæres med rette for ugyldige. Hvorfor er det både gyldigt og accepteret, når fagforeningerne er involveret?"
Fagforeningerne ser ikke ud til at trække sig tilbage, klar til et Sverige "uden Tesla", når de øger tempoet i koordinerede industrielle handlinger. Hvis de lykkes, kan dette være en enorm symbolsk sejr, hvilket ville styrke fagbevægelsens position over for Tesla på begge sider af Atlanten.
AMF, et af Sveriges største pensionsforvaltningsselskaber med 755 milliarder SEK under forvaltning, har sendt et brev til Teslas amerikanske bestyrelse og krævet forbedringer og at de "tilpasser sig landets sædvaner". AMF er en af de største svenske institutionelle ejere af Tesla, med aktier til en værdi af cirka 337 millioner dollars i begyndelsen af december ifølge data fra Morningstar Direct.
Tesla fortsætter med at dominere salget på trods af konflikten med fagforeningerne
Tesla har trods striden med fagforeningerne formået at dominere bilsalget. I november opnåede Tesla en andenplads på listen over de mest solgte biler i Sverige, med 1.236 nye registreringer af Tesla Model Y. Dette viser bilfabrikantens modstandsdygtighed midt i konflikten med fagforeningerne. Gennem hele 2023 har Model Y domineret det nye bilmarked og opnået 3.675 flere registreringer end landets næstmest populære model, Volvo XC40 kompakte SUV.
Svenskerne er glade for Teslas biler, men virksomhedens årlige salg i Sverige, selvom det er overgået af salget i USA, Kina og Tyskland, er ikke en afgørende faktor for virksomheden. Dog kan den nuværende konflikt med fagforeningerne vise sig at være toneangivende for dets arbejdsrelationer på globalt plan.
Global interesse
I Tyskland, som er Teslas største europæiske marked og hjemsted for deres Grünheide-fabrik, hvor omkring 10.000 ansatte fremstiller elbiler og batterier, følger arbejderne nøje fagforeningskampen i Sverige.
IG Metall, Tysklands største og mest magtfulde fagforening, siger, at medlemmer, der er ansat i Teslas fabrik, har klaget over dårlige arbejdsforhold, ekstrem arbejdsbelastning og overdrevne produktionsmål. Lønningerne estimeres til at være omkring en femtedel lavere end, hvad de ville være under en kollektivaftale, ifølge IG Metall.
"For blot få uger siden udtrykte over 1.000 arbejdere på Teslas fabrik i Grünheide deres utilfredshed med de eksisterende arbejdsforhold ved at bære en IG Metall-knap på deres tøj under deres skift. Ved at gøre dette brød de Teslas klima af frygt en gang for alle. Denne handling blev taget i samme ånd som vores svenske kollegers strejke," sagde IG Metalls Dirk Schulze i slutningen af oktober. Men tysk lovgivning forbyder solidaritetsstrejker, på trods af anmodninger fra deres svenske kolleger.
Ansatte i USA har også ofte klaget over arbejdsforholdene hos Tesla. Det er den eneste store amerikanske bilproducent, der ikke er repræsenteret af en fagforening i USA, og United Auto Workers (UAW) har forsøgt at organisere hos Tesla i flere år.
Branislav Rugani, den internationale konføderale sekretær for den franske fagforening Force Ouvriere, har også udtalt, at det, der sker i Sverige, vil påvirke begivenheder rundt om i verden.
"Som fransk fagforeningsmand er jeg helt enig i den svenske fagforenings strejke," siger Rugani. Firs procent af arbejderne er dækket af fagforeningsaftaler. Vi kan ikke tillade, at en udenlandsk virksomhed kommer til europæisk jord og bryder de regler, vi har sat. Hvis vi lader dem komme ind, og de nægter at forhandle – det er begyndelsen på enden. Arbejderrettigheder ville blive tabt."
Hvordan kan dette påvirke Teslas aktier?
Ved at modsætte sig de svenske mekanikere kan Tesla have placeret sig selv ved en skillevej, hvor fremtiden for dets forretningsmodel vil blive afgjort.
Investorer bør følge udviklingen i de kommende uger og måneder. Det vil enten resultere i en sejr for de svenske fagforeninger, hvilket kan bruges som et værktøj i andre lande, hvor fagforeninger har kæmpet med den samme kamp i årevis. På den anden side, hvis Tesla fastholder sin holdning, er det sandsynligt, at de svenske fagforeninger vil intensivere deres bestræbelser på at drive Tesla ud af landet.
Morningstar-analytiker Seth Goldstein er optimistisk og tror ikke, det vil gå så vidt: "Jeg forestiller mig, at Tesla forhandler med sin fagforening i Sverige for at nå en løsning, og jeg forventer, at begge parter til sidst vil nå til enighed. Som et resultat tror jeg ikke, det vil have en enorm indflydelse på Tesla."