I løbet af 2022 vil inflationen nå sit højeste niveau i fire årtier. I Storbritannien forventes det at nå helt op på 22 % i 2023, mens inflationstallet i Norge toppede i juli med 6,8 % (hvilket er det højeste niveau siden 1988).
I USA har høj efterspørgsel set i sammenhæng med udbudsbegrænsninger været med til at udløse prisstigninger i mange industrier, hvilket rammer energi- og bilproducenterne særligt hårdt. Vi forventer dog, at de forskellige prisstigninger vil bremse op til et såkaldt deflationært hastværk, efterhånden som udbudsrestriktionerne ophører. Kombineret med effekten af Federal Reserves renteforhøjelser forventer vi, at inflationen vil falde tilbage til det normale i 2023 og fremover.
Vi estimerer den amerikanske inflation til i gennemsnit 2,4 % i 2022-26 som helhed (i form af PCE-indekset), hvilket er lidt over Feds mål på 2 %. Året 2022 vil levere den værste inflation (5,9 %), men i løbet af 2023-26 forventer vi en gennemsnitlig inflation på kun 1,5 %.
Inflationstallene ser alarmerende ud, men detaljerne er mere betryggende
Selvom den kortsigtede inflation er høj, tyder et dybere blik på dataene på, at der er mindre grund til panik, når det kommer til langsigtet inflation.
For det første er der en håndfuld kategorier, der er ansvarlige for dagens høje inflation, og vi forventer ikke, at prispresset i disse kategorier vil fortsætte. Hvis vi ser tilbage på den "store inflation" i 1970'erne, burde vi have været vidne til bred inflation i hele økonomien på dette tidspunkt, men det har vi ikke set ske. Hvis inflationen kan henføres til specifikke problemer i nogle få brancher, vil det være et problem, der i sidste ende kan løses.
Nedenstående diagram viser det bidrag, hver råvaretype har haft til hyperinflation, eller forskellen mellem kumulativ inflation siden starten af corona-pandemien og inflationens præ-pandemi-tendens. Siden pandemien begyndte, har vi set 9,3 % hyperinflation.
Lidt mere end en fjerdedel af det samlede antal (2,4%) kommer fra biler. Det skyldes, at priserne er steget som følge af, at bilproduktionen er holdt tilbage på grund af halvledermangel. Yderligere 1 % kommer fra andre "kernevarer", som har været ramt af lignende problemer, som bilproduktionen står over for.
Energipriserne har bidraget med omkring 2,8 % af hyperinflationen (for ikke at nævne ringvirkninger via inputpriser til andre produktkategorier) og har været hoveddrivkraften bag højere inflation på det seneste på grund af konflikten i Ukraine.
Vi forventer inflation fra et bottom-up perspektiv
I betragtning af den rolle, som branchespecifikke chok spiller, estimerer vi inflationen ved hjælp af en bottom-up-tilgang.
Vi vurderer en stor deflation i priserne på kapitalgoder, fødevarer og energi i løbet af 2023-2026.
- For kapitalgoder bør løsningen på halvledermanglen spille en vigtig rolle for at øge udbuddet. En normalisering af forbrugsmixet vil også flytte efterspørgslen væk fra kapitalgoder (og andre varer) og tilbage til tjenesteydelser.
- For fødevarer og energi bør priserne lette, da disse industrier tilpasser sig forstyrrelser fra konflikten mellem Rusland og Ukraine og andre faktorer.
Vi forventer ikke, at prisstigningerne på energi og kapitalgoder vil blive erstattet af nye problemer andre steder i økonomien. Vi forventer moderat lønvækst og fravær af langsigtede forsyningsafbrydelser, så den generelle inflation forbliver på et kontrolleret niveau.
Stramninger fra Federal Reserve vil afkøle den samlede økonomi betydeligt i 2023 og 2024, og slukke den inflationære brand, før den spreder sig til den bredere økonomi.
Forsyningskæderne forbedres langsomt, men sikkert
En bred vifte af produktions- og logistikforstyrrelser bidrog til prisvækst for kapitalgoder og andre dele af den amerikanske økonomi. Disse er fanget i New York Feds Global Supply Chain Pressure Index, som nåede ekstreme topniveauer i slutningen af 2021. Nu ser det dog ud til at normalisere sig. Forsyningskæderne forbedres, efterhånden som efterspørgslen stabiliseres, og kapaciteten genoprettes.
Som en indikator på logistiksiden vil der blive leveret nok containerskibe i løbet af 2022-25 til at udvide den nuværende flåde med 30 %. På produktionssiden udvides kapaciteten også i USA og andre store økonomier (primært Kina). Det vil tage tid at indfri efterslæbet af udækket efterspørgsel, men inden for få år vil vi formentlig tale mere om et udbudsoverskud end en udbudsmangel.
Ud over disse brede forsyningskædeforstyrrelser ser det ud til, at halvdelen af stigningen i priserne på varige forbrugsgoder er et resultat af halvledermanglen alene.
Halvlederproduktionskapaciteten udvides febrilsk, med 2022-investeringer, der forventes at stige 90% over præ-pandeminiveauer. Det vil tage noget tid at øge kapaciteten, men det er snarere et spørgsmål om, hvornår – ikke om – halvledermanglen forsvinder.
Det er ikke det samme som olieprischokket i 1970'erne
Forventninger om lavere energipriser er en af hovedårsagerne til, at vi er nervøse for inflationen. Morningstars energihold forudser, at oliepriserne vil falde fra et gennemsnit på $97 pr. tønde i 2022 til $55 pr.
Oliepriserne er steget i vejret, da sanktioner og boykot har forstyrret Ruslands olieforsyning. Det vil tage noget tid at kompensere for Rusland, men vi forventer, at producenter i USA og andre lande øger produktionen støt, indtil priserne falder tilbage til marginale produktionsomkostninger, som vi vurderer til $55 pr. tønde.
Kontrasten til olieprischokket i 1970'erne kunne ikke være større. Oliepriserne blev kun tredoblet i 1973 og endte årtiet 11 gange over niveauet i 1970. Der var kortsigtede forstyrrelser, der bidrog til stigningen, men den langsigtede historie var opvågningen af OPECs markedsstyrke, som aldrig vendte tilbage til den hurtige produktionsvækst, man så i 1960'erne. Derudover var andre billige kilder til råolie blevet opbrugt på dette tidspunkt, hvilket nødvendiggjorde et skift til offshore-boring og andre, dyrere kilder.
Denne slags sekulære drivere af højere priser forklarer, hvorfor oliechokket i 1970'erne aldrig helt aftog - men sekulære bilister er ikke til stede i dagens olieprisstigning.
Artiklen er oversat fra norsk og er udgivet den 19/09/2022 på morningstar.no