Elon Musk er nu ved at omlægge sit Twitter-fokus (TWTR) mod bæredygtige investeringer og kalder det et "fupnummer", efter at Tesla (TSLA) er blevet smidt ud af et bredt fulgt bæredygtighedsindeks.
Men hvad Teslas CEO ignorerer er, at bæredygtige investeringer handler om mere end hvilke virksomheder, der producerer miljøorienterede produkter, som Tesla gør. De to andre søjler i "ESG"-investering er sociale- og governance-spørgsmål, og det er her, Tesla halter bagefter.
S&P Global besluttede at udelukke bilproducenten fra den bæredygtige version af sit flagskibsindeks S&P 500 med henvisning til selskabets svage håndtering af en offentlig undersøgelse af flere dødsfald i forbindelse med deres selvkørende biler og påstande om racediskrimination og dårlige arbejdsforhold på fabrikken i Fremont i Californien. S&P skrev, at mens bil- og komponentindustrien havde oplevet en stigning i deres ESG-scoringer, som er en kritisk vurdering af en virksomheds bæredygtighed, var Teslas score stabil og faldt i forhold til sine konkurrenter.
Som svar tweetede Musk, at udelukkelsen kom "på trods af at Tesla gør mere for miljøet end nogen anden virksomhed nogensinde!" Han kaldte også ESG-investeringer for "svindel".
S&P påpegede, at de regelmæssigt ville gennemgå Tesla og åbnede døren for en genindsættelse af Tesla "i de kommende år". Tesla-aktierne er faldet kraftigt, siden Twitters bestyrelse accepterede Musks tilbud om at købe det sociale medie og gøre det privat, idet Musk solgte aktier i virksomheden for at finansiere opkøbet. Aktierne blev for nylig handlet til en pris på 709 USD, hvilket er under Morningstars skøn for dagsværdien på 750 USD pr. aktie. Sustainalytics, et bæredygtighedsdata- og analysefirma, der er ejet af Morningstar, giver Tesla en middelstor ESG-risikovurdering med henvisning til svag produktforvaltning og andre problemer.
S&P's handling illustrerer de vedvarende spændinger i verden omkring bæredygtige investeringer. Tesla, som en af de største producenter af elbiler, burde i teorien have en høj bæredygtighedsvurdering. Men ESG-ratings har tendens til at fokusere på ESG-risiko - at identificere hvilke faktorer der er væsentlige for en virksomhed og derefter indarbejde dem i en vurdering af aktien. Dette adskiller sig fra deres potentielle virkning, eller en investerings virkninger på den bredere verden. Du kan være sikker på, at der er flere virkningsfulde foranstaltninger på vej. Og mange hævder, at virksomheder, der inddrager ESG-risici i deres aktiviteter, automatisk begynder at opføre sig som bedre samfundsborgere.
Mere end miljøet
Og så er der diskussionen om, hvorvidt disse tre faktorer kan kombineres i en enkelt vurdering. Tesla har trods alt en meget lavere risiko end ældre bilproducenter, når det gælder f.eks. kulstofemissioner fra sin bilpark eller relaterede regler. Det har fået hele den globale bilindustri til at fokusere på EV-teknologi, og Tesla Energy er en af de største aktører inden for solcellepaneler i USA. Sustainalytics bemærker f.eks., at 89 % af Teslas indtægter er relateret til klimaindsatsen, og at Tesla bidrager til nogle af FN's mål for bæredygtig udvikling. De fleste forbrugere tænker faktisk på Tesla som symbolet på "grønt".
ESG-investorernes stigende fokus på interessenternes interesser påvirker vurderingen. Tesla klarer sig dårligt på arbejdsmarkedsområdet og med hensyn til menneskelig kapital. For nylig sagsøgte Californiens ministerium for fair beskæftigelse og boligforhold virksomheden efter hundredvis af arbejdstageres påstande om, at de var udsat for forskelsbehandling, herunder at kolleger brugte racistiske skældsord.
Dårlig sikkerhed i forbindelse med deres selvkørende biler bidrager også til Teslas ESG-problemer. I 2021 indledte den amerikanske National Highway Traffic Safety Administration en undersøgelse af ulykker i forbindelse med Teslas "Full-Self Driving"-autopilot-software, som omfattede mere end 765.000 køretøjer, og næsten alle Tesla-biler i Kina blev tilbagekaldt. Desuden har Tesla ikke tidligere leveret gennemsigtig rapportering om CO2-emissioner, vandforbrug eller affaldshåndteringspraksis.
Musk, der ejer omkring 15 % af Tesla-aktierne, tweeter ofte, og hans kommentarer påvirker Teslas aktiekurs og udsætter Tesla for aktionærsøgsmål og undersøgelser.I 2018 indgik han forlig med Securities and Exchange Commission efter åbent at have overvejet, om Tesla skulle lukkes ned.
"Tesla laver et produkt, der helt klart vil hjælpe os med at gå over til en økonomi med lavt kulstofindhold", siger Jon Hale, direktør for bæredygtighedsforskning hos Sustainalytics. "Men virksomheden har andre problemer af interesse for ESG-investorer i forbindelse med produktforvaltning, arbejdsforhold, en retssag om racediskrimination og virksomhedsledelse."
Den største risiko i alt dette er for virksomhedens omdømme.
"En stor del af Teslas succes er deres omdømmekapital som en virksomhed, der hjælper med klimaproblemet," siger Driss Lembachar, fraSustainalyticsder følger Tesla. "Udelukkelsen fra indekset fremhæver de andre problemer på den sociale og ledelsesmæssige side, som kan skade omdømme eller omdømmekapital."
Denne risiko bliver "endnu større", når Tesla udvider, siger Lembachar. I år har Tesla åbnet gigafabrikker i Texas og Tyskland. I sidstnævnte er de faglige traditioner stærkere.
Tesla begynder at lytte til investorerne
S&P's skridt påvirker aktionærerne, herunder indehavere af Xtrackers S&P 500 ESG ETF (SNPE), som er baseret på indekset. Tesla er ikke med i nogen af Morningstars bæredygtighedsindekser. "Udvælgelsesprocessen, der prioriterer lav ESG-risiko, betyder, at de går glip af berettigelse," siger Dan Lefkovitz, strateg for indeksprodukter hos Morningstar.
På trods af alt det, som Musk har skubbet tilbage mod aktionærerne, forbedrer virksomheden sin bæredygtighed, siger John Streur, administrerende direktør hos Calvert Research & Management, en bæredygtig investeringsbutik, der ejes af Morgan Stanley.
"Tesla er en meget aggressivt ledet virksomhed med enorme ambitioner, de er drivkraften bag positive forandringer i retning af elektrificering globalt, og de er drivkraften bag alle bilvirksomheder i verden," siger Streur. "De har alle disse udfordringer, men de skal ses i sammenhæng med virksomhedens udviklingstrin."
Virksomheden lytter til aktionærerne. Sidste år fik en resolution, som Calvert havde indsendt, og som bad Tesla om at give flere oplysninger om mangfoldighed, lighed og inklusion, et flertal af stemmerne på Teslas årsmøde. I år har Tesla på side 36 i sin konsekvensrapport givet detaljerede EEO-1-data fra sine indberetninger til den amerikanske EqualEmploymentOpportunityCommission.
"Vi siger ikke, at der ikke er plads til yderligere forbedringer, men vi ser allerede en masse positive forbedringer," sagde Streur.
Nia Impact Capital, et bæredygtigt investeringsfirma, stillede også et forslag, som sidste år kun lige akkurat manglede flertalsstøtte, og bad Tesla om at rapportere om sin brug af obligatorisk voldgift, hvor medarbejdere skal underkaste sig voldgift i stedet for at indbringe deres krav for retten. Nia CEO Kristin Hull siger, at virksomheden har solgt størstedelen af sine Tesla-aktier.
"Vi mangler tillid til ledelse og kommunikation fra toppen", siger Hull.
NIA beholder nogle aktier i sin "aktivistportefølje" og har til hensigt at foreslå endnu en resolution om obligatorisk voldgift i sager om racediskrimination. S&P's skridt "for den bredere [ESG] industri er virkelig godt. Det viser ansvarlighed. Den sætter lys på denne samtale. Elon siger, at ESG er et fupnummer. Men hvad er det? Lad os tage denne samtale", siger Hull.
Artiklen er oversat fra svensk og er udgivet den 23/05/2022 på morningstar.se