A. P. Møller Mærsk A/S MAERSK B|DK
Morningstar Rating: 2
Fair Value: 11.400,00 DKK
Aktuel Kurs: 11.290,00 DKK
Pris/Fair Value: 0,99
Economic Moat: None
Af Michael Field, CFA, Morningstar Aktieanalytiker.
No-moat shipping giganten Mærsk meddelte et blandet tredje kvartal, der kulminerede i en skuffelse for investorerne med en nedjustering af helåret i flagskibet; Maersk Line. De opdaterede forventninger til overskuddet på cirka 1 milliard dollar for Maersk Line ligger stadig foran vores forventninger til helåret.
Vi regner derfor ikke med at foretage væsentlige ændringer i vores prognose eller vores fair værdi på 11.400 kroner. På trods af det store kursfald efter regnskabet, mener vi at aktierne handles til en fair pris på markedet.
Forbedringer i Maersk Line
Maersk Line, der genererede næsten 60% af koncernens indtægter i 2016 - og næsten helt sikkert vil stå for en højere andel fremover efter frasalget af flere af de energirelaterede divisioner, oplevede en forbedring i perioden, om end fra et lavt udgangspunkt.
Efterspørgslen på markedet og dermed fragtraterne udviklede sig positivt kvartalet; men brændstof- og enhedsomkostningerne voksede dog også, mens de transporterede mængder gods faldt på grund af det velkendte cyber-angreb tidligere på året.
Maersk Lines evne til at forrente den investerede kapital - altså afkastningsgraden (ROIC) - er forbedret fra negativt terræn i 2016 til 4,3 procent over perioden. Niveauet er dog signifikant lavere end vores estimat af de gennemsnitlige kapitalomkostninger på 9,1 procent. Det betyder med andre ord, at divisionen ikke skaber værdi for investorerne, der har sat deres penge på spil. Niveauet fremhæver også, at containershipping er blevet en stærkt standardiseret service, og sætter en streg under vores no-moat vurdering af Mærsk.
Omsætningen i APM Terminals peger nedad
Mærsks anden store division, APM Terminals, oplevede et fald i både omsætningen og driftsresultatet før amortiseringer sammenlignet med samme kvartal sidste år. Der er også foretaget en væsentlig nedskrivning på 374 millioner dollar på grund af udfordrende markedsforhold i områder, der er stærkt eksponerede mod råvarer. Afkastningsgraden (ROIC) var også negativ i denne division over perioden.
Mærsk har sat en række frasalg i søen, og salget af Maersk Oil er sat til at lukke i første kvartal 2018, mens transaktionen af Maersk Tankers gik igennem sidste måned.
Den 7. november annoncerede selskabet også afhændelsen af den resterende aktieandel i Dansk Supermarked.
Samlet vil disse transaktioner lægge 2 milliarder dollar i kassen og reducere selskabets gæld yderligere med 2,5 milliarder dollar.
Alle estimater og vurderinger er pr. 7. november 2017 af Michael Field, CFA, Morningstar Equity Analyst.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.