Amazon.com Inc AMZN|US
Morningstar Rating: 4 Stjerner
Fair Value Estimat: 1.200,00 USD
Aktuel Kurs: 965,30 USD
P/FV: 0.80
Economic Moat: Wide
Af R.J. Hottovy, CFA, Morningstar aktieanalytiker.
Amazon er den mest disruptive kraft for detailbranchen i flere årtier
Online-butikken Amazon har spillet en central rolle i det strukturelle skifte væk fra fysiske detailforretninger og vil sandsynligvis feje mange andre detailister af banen i de kommende år.
Forretningens effektivitet, netværk og det stærke brand giver langsigtede konkurrencefordele, som få eller ingen traditionelle detailforretninger kan matche.
Som en mere og mere vigtig distributionskanal for leverandørerne af forbrugsvarer, kan Amazon kræve mere attraktive priser i sammenligning med de traditionelle rivaler, og det hjælper til med at drive den tilbagevendende traffik på hjemmesiderne.
Selvom flere detailister ønsker at ekspandere på internettet, mener vi at Amazon vil opretholde sin position gennem bekvemmeligheden af Amazon Prime-medlemskabets korte leveringstider, den voksende mængde af digitalt indhold og de nye partnerskaber, der vil komme ud af opkøbet af Whole Foods.
Massivt indtog i dagligvarebranchen
Amazons opkøb af Whole Foods for 13,7 milliarder dollar markerer selskabets største skridt ind i dagligvarebranchen, men har sandsynligvis fået nogle investorer til at klø sig i panden efter mere end to årtier, hvor Amazon har opbygget et imperium inden for online handel uden fysiske butikker. Vi ser dog flere grunde til at opkøbet også kan styrke Amazons konkurrencebeskyttende wide moat.
For det første overlapper Amazon Prime-medlemmerne allerede i høj grad med kunderne i Whole Foods, og der er mulighed for at få de eksisterende Prime medlemmer over i Amazon Fresh, der er selskabets online dagligvarehandel.
For det andet får Amazon øjeblikkeligt troværdighed inden for friske fødevarer gennem Whole Foods leverandører, som ellers ind til nu har været en udfordring for Amazon på dagligvareområdet.
For det tredje har Amazon nu en ny motor, der kan udvide og accelerere udvalget af Amazons egne produkter betydeligt. Whole Foods fysiske butikker giver også mulighed for bedre at kunne fremvise Amazons nye produkter og teknologier.
Opkøbet fik os i slutningen af juli til at opjustere Amazon-aktiens fair værdi til 1,200 dollar takket være de nye vækstmuligheder og omkostningssynergier.
Konkurrencefordele gør Amazon i stand til at tage markedsandele
Hjulpet på vej af mere end 350 millioner globale aktive brugere, en massiv infrastruktur, teknologi og investeringer i digitalt indhold, råder Amazon over en af de bredere moats i forbrugssektoren og vil sandsynligvis forvandle markedet for detail, digitale medier og software til virksomheder i de kommende år.
De vigtigste måltal - inklusiv aktive brugere (15 procent årlig vækst over de sidste 5 år), samlet antal fysiske og digitale produkter solgt (28 procent årlig vækst) og solgte produkter fra tredjeparter (36 procent årlig vækst) - overstiger fortsat den globale udvikling i e-handel, hvilket indikerer at Amazon tager markedsandele og samtidig styrker sit netværk.
Amazon er blevet bedre til at tjene penge til investorerne
Oveni den imponerende væksthistorie, bør investorerne bide mærke i at Amazon skridt for skridt har forbedret sin indtjening på lovende vis - blandt andet med en overskudsgrad i 2016 på 3,1 procent. Amazons indtjeningsforbedringer vil være mindre forudsigelige end væksten, eftersom der potentielt vil være brug for nye store investeringer såsom international infrastruktur til hurtigere levering, nyt indhold, AmazonFresh, flere fysiske butikker, tablets og anden hardware der eksempelvis understøtter de talende Echo/Alexa-produkter.
Det er ikke alle Amazons investeringer, der har båret frugt og givet stærke afkast, men vi er optimistiske på, at Amazon kan levere driftsmarginer i 2021 på 6 til 7 procent. Det baserer vi på forventninger om højere adoption og prisstigninger på Amazon Prime-medlemskaber og Prime Fresh, højere indtjening på forretningssegmentet Amazon Web Services, stordriftsfordele fra levering og ordrehåndtering, salg af tredjepartsprodukter og forbedringer af rentabiliteten internationalt.
Bulls Say
- Amazon dominerer den nordamerikanske onlinehandel med et estimeret GMV (samlet handelsværdi af solgte varer) på 180 milliarder dollar i 2016.
- Da mere end halvdelen af verdens internetbrugere kommer fra udviklende lande, har Amazon et lovende internationalt vækstpotentiale inklusiv i Europa, Japan og Indien.
- Kindle-produkter og supplerende produkter som Fire TV, Dash, Echo og Alexa udgør et fascinerende værktøj til at tiltrække og fastholde kunder og drager fordel af bevægelsen mod digitale medier, mens de samtidig promoverer Amazon Prime-medlemsskaber og de forskellige muligheder i Amazon Web Services.
Bears Say
- Amazons indtjeningsforbedringer vil formentlig være ujævne til tider som følge af selskabets globale investeringer i logistik og indhold, fysiske butikker og ny konkurrence.
- International vækst giver unikke udfordringer såsom lokal regulering af e-handel, investeringer i infrastruktur og konkurrence fra etablerede spillere på nogle markeder.
- Visse produkter fra Amazon Web Servies vil møde konkurrence fra stærke konkurrenter som Microsoft og Google, der potentielt vil udsætte Amazon for mere aggresiv priskonkurrence og pressede marginer på længere sigt.
Alle estimater og vurderinger er pr. 31. juli 2017 af R.J. Hottovy, CFA, Morningstar Equity Analyst.
R.J. Hottovy ejer ikke aktier i de omtalte værdipapirer.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.