Coloplasts nedjusteringer ændrer ikke vores estimat af aktiens fair værdi

Coloplast vokser hurtigere end markedet men nedjusterer sine forventninger til helåret. Vi fastholder fair value på 548 kr. per aktie og vores narrow moat vurdering. 

Facebook Twitter LinkedIn

Coloplast A/S COLO B|DK

Fair Value Estimat: 548,00 DKK

Morningstar Rating: 3

Aktuel Kurs: 512,00 DKK

Pris/Fair Value: 0,93

Economic Moat: Narrow

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 16. august 2017 af Debbie S. Wang, Morningstar Equity Analyst.

Coloplast rapporterede resultater for regnskabsårets tredje kvartal, der generelt set passede med vores forventninger, og vi holder vores fair value-estimat stabilt. Selskabet løb fortsat hurtigere end markedet hvad angik væksten, hvor den kvartalsmæssige omsætning var oppe med 8 pct. i konstant valuta, der blev drevet af styrke i segmenterne for stomi, kontinens og urinvejslidelser.

Selvom der var nogle små problemer, der ledte Coloplast til at nedjustere sine vækstforventninger til helåret en smule, ændrer dette ikke på vores estimater. Ledelsens nye forventninger med en omsætningsvækst på 6 pct. og en driftsmargin på 32 pct. for helåret rammer meget tæt på vores egne forventninger (5,9 pct. omsætningsvækst og 31,9 pct. driftsmargin). Vi har fortsat tiltro til Coloplasts narrow moat, takket være løbende innovation inden for stomi, kontinens og urinvejslidelser. 

På trods af at sår- og hudplejeprodukterne har været en sten i skoen over det seneste år, er vi ikke særligt bekymrede for dette af flere grunde. For det første er segmentet fortsat en relativt lille del af Coloplasts portefølje og står for cirka 14 pct. af den samlede omsætning. For det andet er sårplejesegmentet ikke specielt beskyttet mod konkurrence - især i sammenligning med Coloplasts øvrige forretningsområder. Sårplejemarkedet er fragmenteret, sårbart over for teknologisk disruption og karakteriseres af, at det er billigt at skifte fra ét produkt til et andet. Selvom det ville være fint at se stabil vækst i dette segment, mener vi at sandsynligheden for at profitere er højere ved at bolstre de forsvarsdygtige forretningsområder for stomi, kontinens og urologi. 

Vi blev overraskede over at Coloplast havde sjusket med sin kontrakt med de amerikanske Veterans Affairs, der resulterede i en tilbagebetaling på 90 mio. DKK. Det ser dog ud til at have været en isoleret begivenhed, der sandsynligvis ikke vil gentages. 

Det var også uventet at det amerikanske forsikringsprogram Medicare ændrede kategorien for Coloplasts kateter SpeediCath Flex til et betydeligt lavere niveau. Selvom selskabet har anket beslutningen, er det ikke klart hvor meget succes Coloplast vil få med at skubbe refusionen tilbage mod mere attraktive niveauer. Eftersom kateteret SpeediCath Flex Coude kun lige er blevet lanceret tidligere i år, mener vi endnu ikke at produktet er blevet en betydelig faktor i kontinenspleje. Alligevel spiller produktet dog en rolle i selskabets strategi om at modstå effekten fra de kommende patentudløb på SpeediCath. Coloplast har kæmpet for at øge innovationen i sin SpeediCath serie med det formål at flytte flere brugere til SpeediCath Compact, og forsøgt at øge indtrængningen i nye markeder - særlligt i USA. SpeediCath Flex er et resultat af Coloplasts investeringer i innovation, og de lavere refusionsniveauer er skuffende (men ikke nødvendigvis signifikante i vores værdiansættelse af selskabet). 

 

Bulls siger

  • Som følge af en aldrende befolkning i udviklede lande stiger forekomsten af tyk- og endetarmsrelaterede sygdomme. Uafhængig af alder er forekomsten af inflammatoriske tarmsygdomme også stigende.
  • Voksende indkomster parret med sundhedsreformer gør nye markeder til et attraktivt mål for Coloplast.
  • USA er fortsat en af de største markeder for stomi-pleje og kontinens, og Coloplast har før styrket sit fodfæste i denne geografi. 

 

Bears siger

  • Komplikationer fra transvaginalnet har kastet en skygge over hele kategorien, hvilket inkluderer Coloplasts vaginale slynger til inkontinens.
  • Coloplasts portefølje til sårpleje  er relativt begrænset, især sammenlignet med paletten af produkter fra Smith & Nephew og ConvaTec, som omfatter high-tech løsninger såsom undertryksbehandling, sårgel og hydrofiber-bandage.
  • Adoption af stomi- og kontinensprodukter er yderst følsom over for forsikringsselskabernes refusionspolitikker. Hvis refusionerne bliver mindre gavmilde, kan det ramme Coloplast hårdt.

 

---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser