Alibaba Group Holding Ltd BABA|US
Fair Value Estimat: 130.00 USD
Usikkerhed: Høj
Morningstar Rating: 3
Aktuel Kurs: 123.60 USD
P/FV: 0.95
Economic Moat: Wide
Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 19. maj 2017 af R.J. Hottovy, CFA, Morningstar Equity Analyst.
Selskabsprofil - Verdens største inden for online og mobil handel
Alibaba er verdens største online og mobile handelsvirksomhed målt på GMV (handelsværdi af solgte varer i alt). Det styrer Kinas mest populære online markedspladser, inklusiv Taobao (kunde til kunde), Tmall (business to customer) og Juhuasuan (daglige tilbud). Alibabas kinesiske markedspladser udgjorde 76 pct. af omsætningen i regnskabsåret 2017 med Taobao's omsætning drevet af reklameannoncer og Tmall omsætning fra kommisioner, fulgt af digitale medier (9 pct. af omsætningen), internationale markedspladser (8 pct.), cloud-løsninger (4 pct.) og andre (2 pct.). Den mobile GMV udgjorde 79 pct. af det konsoliderede GMV i regnskabsåret 2017.
Investeringscase - Positive vækstudsigter og styrkelse af Alibabas netværkseffekt
Ved at styre nogle af verdens største online markedspladser har Alibaba spillet en central rolle i Kinas strukturelle transition til online og mobil shopping fra fysiske forretninger, og har i processen udviklet en stærk netværkseffekt. Vi estimerer at Alibabas kinesiske markedspladser - Taobao, Tmall og Juhuasuan - genererede et GMV på $529 mia. i kalenderåret 2016 - mere end Amazon og eBay tilsammen (hvor vi estimerer henholdsvis $282 mia. og $84 mia.).
Vi tager hensyn til markedets bekymringer omkring den kinesiske økonomi og mener at det kan tynge forbrugerstemningen på kort sigt, men vi identificerer samtidig en række langsigtede socioøkonomiske og industrielle medvinde. En stabil stigning i velstanden og voksende indkomster i Kinas middelklasse burde udvide brugernes forbrug på Alibabas markedspladser. En relativt ung brugerprofil sikrer den lange levetid i selskabets netværkseffekt, ligesom vejen mod mere spirende forretningsområder som mobil marketing og betaling; logistik; online-to-offline (O2O); services; digitalt indhold; cloud-løsninger og salg på tværs af landegrænser. Alibabas seneste resultater viser at selskabet ikke bare kapitaliserer på de eksisterende trends i Kinas voksende forbrug, men også styrker netværkseffekten bag vores wide moat-vurdering. Monetariseringsraterne (den kommision som Alibaba kræver fra sælgerne for hvert salg) bliver fortsat forbedret, og indikerer at sælgerne bliver stadigt mere afhængige af Alibabas markedspladser for at nå de kinesiske forbrugere. Omsætningen per aktive bruger fortsætter den opadgående tendens, til dels fordi der lægges mere vægt på forhandlere af høj kvalitet.
I takt med at Kinas e-handelsindustri skifter fra kunde-til-kunde (C2C) mod virksomhed-til-kunde (B2C), ser vi Taobao som et instrument der hjælper Alibaba med at tilpasse sig. Taobao's dominerende netværkseffekt styrker Alibabas økosystem ved at give billig organisk traffik til Tmall og reducerer samtidig afhængigheden af salgspersonale og giver omkostningssynergier.
Alibabas logistiske partner Caoniao, AliPay, hurtig leveringsevne gennem en strategisk alliance med Suning og styrkede mobile kompetencer er også positive for Tmall og burde tilbyde supplerende fordele til selskabets joint venture (Koubei), der driver en lokal O2O handelsplatform (Online-to-offline).
Bulls Say
- Alibabas kinesiske markedspladser kunne prale af 454 mio. aktive købere i december 2016 - rundt regnet en tredjedel af Kinas samlede befolkning. Vi forventer at se en god vækst i antallet af brugere i de kommende år.
- Alibaba står til at drage fordel af den igangværende strukturelle bevægelse i Kinas digitale handel fra C2C til B2C, da Tmall kan opnå en betydelig organisk brugertraffik fra Taobao og bedre monetarisering af handelstransaktionerne.
- Størstedelen af de kinesiske online shoppere født i 90'erne ser Taobao som deres førsteprioritet, når det gælder online shopping, og det indikerer et stort og vedvarende potentiale for livslange transaktioner.
Bears Say
- Hurtig ekspansion fra andre spillere i kinesisk online handel såsom JD.com og Vipshop kan forstyrre Alibabas vækst i bestemte produktkategorier.
- Alibaba har investeret i virksomheder uden for Kina, der ikke nødvendigvis vil styrke selskabets primære økosystem. Dette kan aflede ledelsens opmærksomhed fra den digitale markedsplads, der er kernen af forretningen.
- På trods af den dominerende position i Kina, kan direkte ekspansion til regioner udenfor Sydøstasien blive en udfordring på grund af netværkseffekten hos etablerede lokale online markedspladser.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.