Starbucks Corp SBUX|US
Fair Value Estimat: 70.00 USD
Morningstar Rating: 4
Aktuel Kurs: 59.82 USD
P/FV: 0.85
Economic Moat: Wide
Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 8. maj 2017 af R.J. Hottovy, CFA, Morningstar Equity Analyst.
Selskabsprofil
Gennem en global kæde af næsten 26.200 virksomhedsejede og licenserede butikker, sælger Starbucks kaffe, ekspresso, the, kolde blendede drikkevarer, mad og tilbehør. Selskabet distribuerer pakket og kapslet kaffe, the, juice og bagværk gennem sine egne butikker, købmandskæder og varehusklubber (såsom Costco) under deres brands; Starbucks, Teavana, Tazo, Evolution Fresh, La Boulange, Princi og Seattle's Best Coffee. Udover dette markedsfører Starbucks drikkevarer på flaske, is og likør gennem en række partnerskaber.
Super-brand og rigeligt med vækstpotentiale
Vi ser Starbucks som en af de mest overbevisende væksthistorier på det globale forbrugermarked i dag - med kurs mod vækst i salget og forbedrede marginer gennem menu-innovationer, bæredygtige omkostningsfordele og evolution til en diversificeret platform for detail og emballerede forbrugsvarer.
Selvom selskabet allerede er den ledende detailhandler for special-kaffe i USA, mener vi at Starbucks fortsat har et betydeligt indenlandsk vækstpotentiale med nye forretningsformater (luksuriøse risterier, reserve-stores, såvel som mindre formater som ekspres-butikker, drive-throughs og kioske). Mere kapacitet i myldretiden med digitale forbedringer, udvidet udvalg af mad, ekspansion hen mod frokost- og aftenstiden, mobil bestilling og betaling samt personlig marketing med 'My Starbucks Rewards' er også katalysatorer for væksten.
Der er dog bekymring for den øgede trængsel i butikkerne med lange køer på grund af mobile bestillinger, der har flaskehalse til følge. Men vi vil hellere se en situation, hvor efterspørgslen overstiger kapaciteten, da det giver point til brandet, der er grundlaget for vores wide moat. Udfordringen kan desuden imødegås gennem nye butikskonfigurationer og bedste praksis.
Starbucks er dog langt mere end en detail-historie og er blot ved at ridse overfladen for dets langsigtede kanal-, brand- og geografiske vækstpotentiale. Starbucks kernekompetencer for detail burde facilitere disse bestræbelser og sætte selskabet i en position til at overtage markedsandele både på detail- og grossistområdet.
Platforme såsom K-Cups og Nespresso skulle gerne støtte en diversificering af salgskanalerne over mellemlang sigt, mens spirende brands som Teavana vil bidrage med større pengestrømme over en udvidet tidshorisont. Vi er optimistiske på mobile og digitale synergier og loyalitetsprogrammer fordelt på de forskellige forretningsområder; partnerskaber med Spotify, New York Times og Lyft samt nye betalingsteknologier.
Starbucks internationale potentiale kan ikke benægtes - især i Kina, Indien, Japan og Brazillien - og vi mener at erfaringer med bedste praksis fra USA kan overføres til disse regioner for at accelerere vækstudsigterne.
Konkurrencemæssige trusler eksisterer både for detail- og grossistkanalerne, men en wide moat bygget på stærk brandværdi, forhandlingsstyrke med alle former for leverandører og en skalérbar forretningsmodel vil hjælpe med at beskytte mod rivalerne.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.