Apple – Et af de største superbrands

Der er brands, og der er superbrands - de største af dem alle. Apple – et af de allerstørste brands ifølge Brand Finance – kom med regnskab forleden, der viste et solidt kvartalsresultat.

Facebook Twitter LinkedIn

Der er varer, hvor man ofte hverken kender producenten eller varens navn særlig godt, men alligevel køber produktet fordi man bruger det i sin hverdag. Så er der mærkevarer, som slår igennem og fanger folks interesse, hvorefter interessen for produktet forsvinder og stille og roligt glider ud af folks bevidsthed. 

Og så er der mærkevarer, der bare hænger fast i folks bevidsthed år efter år, og nærmest er uundgåelige. Det er superbrands. Hvem kender ikke Coca-Cola, Microsoft, Toyota eller Nike og hvem har ikke haft eller har en Apple mobil? Eller tænk på hvor mange af os der dagligt skriver ’Google’ i internetbrowseren, hvis Google da ikke lige er vores startside i browseren.

Apple har de seneste fem år været det mest værdifulde brand globalt – ifølge Brand Finance – men er i år overgået af Google, hvor Googles fremgang først og fremmest er takket være tilbagegang for Apple. Brand Finance mener bl.a. at Apple ikke har formået at veksle kundernes goodwill til yderligere omsætning fra nye produkter som fx Apple Watch og demonstrere nye virkelig innovative teknologier i pipelinen.

Fine regnskabstal

Apple kom med kvartalsregnskab i sidste uge og rapporterede ifølge Morningstars analytiker på aktien solide kvartalstal. Det giver ifølge vores analytiker forventninger hos investorerne til et kommende kvartal, der er relativt i tråd med vores egne forventninger, og peger mod en fortsat anstændig efterspørgsel efter Apples produkter. Selskabet ser dog allerede en pause i forbrugernes køb af iPhones, da de i spænding afventer den nye iPhone, der skal fejre 10-års jubilæummet senere i år. 

Imens voksede service-omsætningen pænt, hvilket efter vores mening tegner godt for at indkapsle kunderne i iOS økosystemet, som er rygraden for vores narrow moat vurdering af Apple.

Yderligere kom Apple med en pæn opjustering af sit udbytteprogram, hvor det kvartalsvise udbytte øges med 10,5 pct., mens der tilføjes $35 mia. til aktietilbagekøbsprogrammet. Vores analytiker fastholder $138 fair value estimat på Apple, og aktierne fremstår rimeligt prissat på markedet i dag efter et kursridt på 57 pct. over de seneste 12 måneder.

Apple solgte 50,8 mio. iPhones i kvartalet og omsætningen fra iPhone steg 1 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år. Apple så fin tocifret vækst på mange markeder, inklusiv USA. Dog er Storkina fortsat lidt af et svagt punkt på kort sigt for iPhones, selvom vi ikke vil udelukke en ophobet efterspørgsel i denne region efter den næste iPhone-model, og vi synes fortsat godt om de langsigtede prospekter i regionen.

Omsætningen fra services steg 18 pct. over året, hvoraf 40 pct. af væksten stammede fra App Store, og der sås en tocifret vækst fra Apple Music abonnementer og iCloud lagring. Hver gang Apple tilføjer en ekstra service, mener vi, at kunderelationen styrkes for iOS operativsystemet, hvilket gør det mindre sandsynligt at kunderne vil skifte til Android-baserede telefoner over tid. Omsætningen fra andre produkter, herunder Watch, Airpods og Beats høretelefoner gjorde det relativt godt og var bedre end vores forventninger. 

For næste kvartal forventer Apple en omsætning omkring $43,5-45,5 mia., hvilket repræsenterer ca. 5 pct. stigning sammenlignet med tredje kvartal 2016. Vi formoder, at dette estimat antyder omkring 40 mio. solgte iPhones, hvilket vil være fladt sammenlignet med samme periode sidste år. Apple estimerer desuden bruttomarginer i området 37,5-38,5 pct., som vil være en nedgang på 90 basispunkter (målt fra midten af intervallet) som følge af lavere forventet salg og højere priser på hukommelseschips til Apples produkter.

Den næste katalysator for Apple-aktien kan blive dets Worldwide Developer Conference i juni, hvor iOS 11 bør lanceres med nye softwareopdateringer fulgt af løbende hype omkring den næste iPhone-serie, der ser ud til at blive lanceret i september 2017.

Apple i danske fonde

Målt på markedsværdi er Apple verdens største selskab. Svimlende $766 mia. er værdien. Tæt ved 100 danske fonde er investeret i Apple og deres samlede investering i selskabet er 3,7 mia. kr.

Beløbsmæssigt er den største investering i selskabet foretaget af Nordea Invest Portefølje Aktier med 450 mio. kr. Det er knap 2 pct. af fondens samlede formue. Danske Invest Teknologi har fleste penge i Apple – opgjort som procentandel af formuen. Tæt ved 8 pct. af formuen er i Apple. Dernæst følger Sparinvest INDEX USA Growth med godt 7 pct. af formuen i Apple.

Blandt globale aktiefonde er Wealth Invest L&P Dividende der med knap 5 pct. af formuen i Apple eksponeret mest mod aktien. Top 10 for danske fonde fremgår af tabellen her på siden.

 Apple i danske fonde

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA  

Chefanalytiker i Morningstar Danmark

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser