General Motors Co GM|US
Fair Value Estimat: 51.00 USD
Usikkerhed: Høj
Morningstar Rating: 4
Aktuel Kurs: 33.2 USD
P/FV: 0.65
Economic Moat: None
Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 2. maj 2017 af David Whiston, Morningstar Equity Analyst.
Selskabsprofil
General Motors Company er en af verdens største bilproducenter og emergerede fra konkursen af General Motors Corporation (gamle GM) i juli 2009. GM har 10 brands og opererer under fem segmenter: GM North, GM Europe, GM South America, GM International Operations og GM Financial. USA har nu 4 brands i stedet for 8. Selskabet er fortsat markedslederen i USA med en andel på 17,3 pct. i 2016. GM Financial blev selskabets finansielle arm i oktober 2010 via opkøbet af AmeriCredit.
Høj kvalitet og forbedret produktionsapparat øger indtjeningen
Vi mener at General Motors bilmodeller har været af bedste kvalitet og design i årtier. Selskabet er allerede en leder indenfor lastbilmodeller, så et konkurrencedygtigt lineup i alle segmenter kombineret med en meget mindre omkostningsbase fortæller os at GM begynder at realiserer den skala, der matcher dets størrelse. Chefen for Consumer Reports test af biler udtalte endda at Toyota og Honda kunne lære fra Chevrolet Malibu-modellen.
GM laver produkter som forbrugerne vil betale en merpris for sammenlignet med tidligere. GM skal ikke længere overproducere i forsøget på at dække høje personaleomkostninger, hvorefter bilerne dumpes til udlejning (der skader residualerne). Nu opererer GM i en efterspørgselsdrevet model, hvor der kun produceres til at dække efterspørgslen, strukturen sikrer at der ikke præsteres værre end break-even i bunden af en økonomisk cyklus og forretningen begynder at se fordelene ved at have en høj grad af operationel gearing med en stor andel af faste omkostninger set i forhold til de variable. Resultatet er mere profit på trods af færre markedsandele i USA.
Vi synes også godt om at GM omfavner muligheden for delebiler og tur-deling og sælger Opel/Vauxhall. Handlinger som en 9 pct. investering i Lyft for $ 500 mio., købet af Cruise Automation og foreningen af alle GM's brugtbils deleaktiviteter under Maven-brandet samt GM's forbindelsesaktiviteter og dataindsamling under OnStar positionerer selskabet godt til den nye æra.
Bilsalget i industrien er faldende men sundt
Bilproducenter rapporterede et skuffende bilsalg i april, der dog efter vores mening stadig er på et sundt niveau. Efter vores justerede beregninger landede tilbagegangen i industrien på 1 pct. Vi mener fortsat at industrien ikke vil vokse mere i denne cyklus, men at den vil stabiliseres omkring et sundt niveau med et salg i 2017 på ca. 2,5 pct. lavere end i 2016.
Bulls say
- General Motors North America's break-even punkt på omkring 10-11 mio. enheder er drastisk lavere end det var under det gamle GM-selskab. Selskabets indtjening burde vokse hastigt i takt med at GM bliver mere omkostningsefficient.
- GM's amerikanske lønomkostninger i timen er omkring $ 5 mia. sammenlignet med ca. $ 16 mia. i 2005 under det gamle GM.
- General Motors kan opkræve tusinde af dollars mere per køretøj fra bestemte segmenter. Højere priser med færre incitamentsprogrammer tillader GM at skabe mere margin per køretøj, hvilket hjælper med at begrænse en alvorlig nedgang i salget af lette køretøjer og faldende markedsandel.
Bears say
- Tilbagefaldet af genopretningen i den globale efterspørgsel af biler er meget usikker.
- Bil-aktier bliver ofte solgt fra på grund af makroøkonomiske bekymringer - selv hvis bottom-up historien ser attraktiv ud.
- Det amerikanske bilmarked bliver mere fyldt hvert år. Hyundai, Tesla og andre selskaber tager flere markedsandele over tid fra eksisterende spillere som General Motors.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.