Hennes & Mauritz AB HM B|SE
Fair Value Estimat: 220,00 SEK
Morningstar Rating: 3
Aktuel Kurs: 217,50 SEK
P/FV: 0.99
Markedsværdi (mia.): 359,98 SEK
Economic Moat: Narrow
Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 18. april 2017 af Bridget Weishaar, Morningstar Equity Analyst.
Selskabsprofil
H&M Gruppen er en global aktør inden for tøj & mode til overkommelige priser som markedsføres og sælges under mærkerne H&M, COS, Monki, Weekday, & Other Stories, Arket og Cheap Monday. Selskabet har mere end 4.300 butikker verden over med cirka 69 pct. placeret i Europa, 17 pct. i USA og øvrige lande på kontinentet og 14 pct. i Asien.
Investeringscasen
Historisk set har fleksibel planlægning af produktsortimentet og en effektiv beslutningsproces givet H&M muligheden for at omsætte og opfylde kundepræferencer til større salg, hvilket er grundlaget for vores narrow moat vurdering af selskabet (dvs. selskabet har et vist, men dog begrænset, økonomisk værn/robusthed). Desuden lader det til at både prissætning og produktlinjer fungerer på flere markeder. Omsætningen er imidlertid begyndt at flade ud, og vi er til stadighed mere bekymrede for om selskabets forsyningskæde ikke længere fungerer optimalt. Lagerdagene er steget fra omtrent 114 i 2014 til 117 i 2015 og 135 sidste år. Vi følger denne udvikling tæt for at vurdere om trenden kan vendes eller er tegn på svækkelse af selskabets økonomiske værn.
Vi betragter fortsat nye butiksåbninger og distributionskanaler som de vigtigste vækstmotorer for H&M. Med faldende besøgstal i amerikanske storcentre og omsætningsvækst under målsætningen i intervallet 10 til 15 pct. i lokale valutaer (vi estimerer det var 7 til 8 pct. i 2016) mener vi, at den ideelle vækst i butiksantallet er under ledelsens forventninger (selskabets årlige vækst i butiksantallet har historisk været med tocifrede vækstrater). Som en konsekvens antager vi kun (høje) encifrede vækstrater i omsætningen over de kommende fem år. Større lagerbeholdninger giver os også bekymringer over om diskonteringen kan vise sig problematisk, og vi antager indtjeningsmarginer, der forbliver i den lave tocifrende ende sammenlignet med de seneste år, som gennemsnitlig har ligget over dette niveau.
Ultimativt mener vi, at H&Ms opsving afhænger af dets evne til at optimere forsyningskæden og være mere fokuseret på lagerbeholdninger og marketing. Vi mener, at ledelsen har indset nødvendigheden af disse tiltag og har også selv fremhævet disse som strategiske mål. Men uden tidslinje for hvornår resultaterne kan ses og måles, mener vi, at der en vis uigennemsigtighed på nuværende tidspunkt.
Bulls:
- Med syv brands, e-handel i dets tidlige stadie og en butiksplatform omtrent halv størrelse af Inditex synes der at være muligheder for yderligere omsætningsvækst.
- Stordriftsfordele og fleksibel forsyningskæde giver H&M omkostningsfordele i forhold til konkurrenter
- Hurtige produktionstider og hyppige fragtleverancer bør minimere lagerrisikoen, der er blandt de støste risici for producenter til detailhandel.
Bears:
- Nye butiksåbninger kan aftage efterhånden som markedet mættes, optimale butiksplaceringer kan blive vanskeligere at opdrive og hastigheden af nye butikker sværere at håndtere.
- H&M møder konkurrence fra andre hurtigt voksende modekæder såsom Primark, Inditex og Forever 31, traditionelle detailkæder som GAP samt andre detailkategorier som bolig & indretning, rejser og teknologi.
- Yderligere forbedringer af lønsomheden kan vise sig begrænsede som følge af stigende omkostninger til medarbejdere, teknologi og nye investeringer i produkter/brands som ikke nødvendigvis udmønter sig i nye markedsandele eller prisstigninger.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.