Coca-Cola Co KO|US
Fair Value Estimat: 46.00 USD
Morningstar Rating: 4
Aktuel Kurs: 42.66 USD
P/FV: 0.93
Markedsværdi (mio.): 180.393 USD
Economic Moat: Wide
Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 13. marts 2017 af Sonia Vora, Morningstar Equity Analyst.
Selskabsprofil
Coca-Cola Company er verdens største virksomhed indenfor ikke-alkoholiske drikkevarer med over $ 30 mia. i årlig omsætning. Produktporteføljen omfatter en række brands med og uden kulsyre - herunder Coca-Cola, Diet Coke, Fanta, Sprite, Minute Maid, Powerade og Dasani. Selskabet har både koncentrater og færdige produkter, hvor salget af koncentrater bidrager med 40 pct. af den samlede omsætning. Varemærket Coca-Cola udgør 45 pct. af den samlede volumen af solgte enheder på globalt plan. Coca-Cola genererer størstedelen af sin omsætning uden for USA.
Hvorfor investere i Coca-Cola?
Styrken i Coca-Colas enestående brand og globale distributionsnetværk har gjort det muligt at generere et merafkast på baggrund af den investerede kapital på trods af et årti med faldende volumener på markedet for kulsyreholdige drikkevarer.
Vi mener, Pepsi og Coca-Cola fortsat vil dominere det globale marked for ikke-alkoholiske drikkevarer - hver især med en markedsandel i de lave 20'ere (det er mere end det dobbelte af den tredjestørste spiller, Dr Pepper Snapple). Dette er i betragtning af de betydelige adgangsbarrierer, der er skabt af selskabernes stordriftsfordele og rodfæstede relationer i detailverdenen. Derudover forventer vi, at den rationelle priskonkurrence mellem selskaberne vil fortsætte, hvilket muliggør gevinster fra pris- og produktmix på den lange bane.
Vi ser også et betydeligt potentiale på internationale markeder, hvor Coca-Colas sodavand har tendens til at nyde større markedsandele end Pepsi. Der er også potentiale i kategorien uden kulsyre, som nu bidrager med ca. 30 pct. af volumen sammenlignet med 20 pct. i 2005. Desuden mener vi, at Coca-Colas sunde pengestrømme fortsat vil gøre det muligt for selskabet at investere i sine brands, der vil bygge en endnu højere mur omkring deres forhold til detailhandlerne.
Ved udgangen af 2017 vil Coca-Cola have re-franchised hovedparten af sine virksomhedsejede aftapningsaktiviteter i Nordamerika, og dette vil gøre selskabet mindre afhængig af kapital og generere højere marginer og afkast på investeret kapital. Vi forecaster, at denne effekt vil øge ROIC tættere mod 20 pct. fra omkring 14 pct. over de sidste få år.
Da Coca-Cola konsoliderede disse tapperier i 2010, manglede de klart definerede territorier og et centraliseret IT-system, og vi mener at disse problemer nu er blevet løst. Fremover forventer vi at de re-franchisede tapperier har en mere effektiv drift og incitamenter på linje med Coca-Cola.
De relationer som Coca-Cola har dyrket med sine internationale tapperier har været nøglen til succesen i udlandet og gjort det muligt bedre at forstå de lokale markeder og udvikle relationer med distributører og forhandlere. Coca-Cola har også investeret i kapitalandele i nogle af disse selskaber for at opretholde kontrollen over nogle af deres største af deres partnere.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.