A. P. Møller Mærsk A/S MAERSK B|DK
Fair Value: 9100.00 DKK
Morningstar Rating: 2
Aktuel Kurs: 11,010.00 DKK
Pris/Fair Value: 1.21
Markedsværdi (mia.): 241.39 DKK
Economic Moat: None
Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 8. februar 2017 af Michael Field, CFA, Morningstar Equity Analyst.
No-moat Mærsks resultater for helåret stemte overens med vores underliggende forecast. Store nedskrivninger i forretningerne for Supply Service og Drilling bidrog til et samlet rapporteret tab på knap $ 2 mia. i perioden. Vi regner ikke med at lave nogle væsentlige ændringer i vores langsigtede forecast på baggrund af disse resultater, og vi ser aktien som værende overvurderet på dette tidspunkt.
Vi mener, at markedets skuffelse, der afspejles i et 5 pct. kursdyk fra morgenstunden af, er centreret i de uventede nedskrivninger i fjerde kvartal. Mærsks boreforretning er blevet trykket nedad af forsinkelser og annuleringer af en række projekter - især på dybt vand. Som følge af dette er ordrebeholdningen i dette segment faldet med mere end 30 pct. over året til $ 3,7 mia. ved slutningen af regnskabsåret 2016.
Selvom der er blevet flaget om det på forhånd, har Mærsks flagskib - Maersk Line - posteret sit første årlige tab nogensinde i forretningens historie. Mens volumen gradvist blev forbedret gennem året, og enhedsomkostningerne blev reduceret med over 13 pct., kunne det ikke opveje de gennemsnitlige fragtrater, der var under $ 1800 pr. 40-fods container (FEU) over perioden. Selvom vi mener, at konsoliderende tiltag på tværs af branchen - inklusiv Mærsks opkøb af Hamburg Sud - vil hjælpe på den nuværende ubalance i udbud/efterspørgsel, vil dette tage tid. På baggrund af dette forventer vi ikke at se et break-even i fragtraterne før 2018.
En forbedring af volumen i APM Terminals bidrog væsentligt til konglomeratets årsresultat. Det kan dog alligevel noteres, at resultatet herfra på $ 433 mio. er mindre end halvdelen af, hvad der blev genereret af terminal-divisionen i 2014. Divisionens afkast på investeret kapital i 2016 stod på blot 5,7 pct., der er et godt stykke under kapitalomkostningerne for dette forretningsområde.
Afslutningsvis blev Maersk Oil hjulpet godt på vej i fjerde kvartal af stigende oliepriser og opnåede et resultat af primært drift i kvartalet, der stod for næsten 40 pct. af resultatet for hele året. Dette har bragt resultatet af primær drift for Maersk Oil på linje med niveauet for 2014, der fulgte efter et rapporteret tab i 2015.
---
© Morningstar 2017. All Rights Reserved. Unless otherwise provided in a separate agreement, you may use this report only in the country in which its original distributor is based. The information, data, analyses and opinions presented herein do not constitute investment advice; are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security; and are not warranted to be correct, complete or accurate. The opinions expressed are as of the date written and are subject to change without notice. Except as otherwise required by law, Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages or other losses resulting from, or related to, the information, data, analyses or opinions or their use. The information contained herein is the proprietary property of Morningstar and may not be reproduced, in whole or in part, or used in any manner, without the prior written consent of Morningstar. Investment research is produced and issued by subsidiaries of Morningstar, Inc. including, but not limited to, Morningstar Research Services LLC, registered with and governed by the U.S. Securities and Exchange Commission.