Udfordringerne for Mærsk fortsætter ind i tredje kvartal

Det netop offentliggjorte kvartalsregnskab fra Mærsk skuffede investorerne.

Facebook Twitter LinkedIn

Fair Value Estimat:

A. P. Møller Maersk AS MAERSK B|DK

Fair Value: 9100.00 DKK

Morningstar Rating: 3

Aktuel Kurs: 9395.00 DKK

P/FV: 1.03

Markedsværdi (mia.): 194.83 DKK

Economic Moat: None

Alle estimater, kurser og vurderinger er pr. 3. november 2016.

Mærsks resultater for tredje kvartal skuffede investorerne - drevet af fortsat EBIT nedgang i flagskibet Maersk Line, hvor overkapacitet i sektoren stadig lægger nedadgående pres på fragtpriserne. Vi havde allerede taget højde for dette i vores forventninger og estimater og forventer derfor ikke nogen væsentlige ændringer i vores DKK 9100 fair value estimat pr. aktie eller vores 'no moat' rating.

Den øgede volume i Maersk Line, delvis takket være opsamlede markedsandele i kølvandet på Hanjin konkursen, voksede 11 pct. på år-til-år basis, mens volumeforbedringer i markedet generelt  er i niveauet 1 til 2 pct. Det kunne dog ikke i tilstrækkelig grad kompensere for fragtraterne, der forblev omkring 1800 USD pr. 40-fods enhed, sammeholdt med omkostninger nærmere 2.000 USD pr. enhed i tillæg til brændstofomkostninger, der er steget i år i takt med olieprisen. Vi forudser ikke noget skarpt opsving og ser først fragtraterne over 2.000 USD i 2018, hvor vi forventer Maersk Line igen bliver profitabel.

Fortsatte omkostningsreduktioner i Maersk Oil bidrog til en øget EBITDA på næsten 10 pct. på år-til-år basis og med break-even omkostninger som nu er under 40 USD pr. tønde. I APM Terminals blev den organiske volumevækst kun 1,5 pct. i kvartalet, og EBITDA faldt med næsten 10 pct. på år-til-år basis, som følge af den aktuelle globale vækst og svære vilkår på flere centrale terminaler i emerging markets.

Omkostningsbesparende tiltag i andre segmenter, såsom Maersk's shippingruter, hvor Mærsk planlægger at reducere kapaciteten via ophugning, bør også bidrage til forbedret lønsomhed. Men Maersk Line udgør tæt på 60 pct. af koncernomsætningen, og så længe fragtpriserne forbliver under pres, er det vores forventning at hele gruppen vil forblive under pres. Forrentningen af den investerede kapital på 4,9 pct., som blev opnået i kvartalet, illustrerer på fin vis denne udfordring og som sådan forventer vi ikke at ROIC vil overstige finansieringsomkostningerne, WACC, på kort sigt.

---

©2015 Morningstar. All rights reserved. The information, data, analyses, and opinions contained herein (1) are proprietary to Morningstar, Inc. and its affiliates (collectively, “Morningstar”), (2) may not be copied or redis­tributed, (3) do not constitute investment advice offered by Morningstar (4) are provided solely for informational purposes and therefore are not an offer to buy or sell a security, and (5) are not warranted to be accurate, complete, or timely. Certain information may be self-reported by the investment vehicle and not subject to independent verification. Morningstar shall not be responsible for any trading decisions, damages, or other losses resulting from, or related to, this information, data, analyses or opinions or their use. Past performance is no guarantee of future results.

Facebook Twitter LinkedIn

Om forfatteren

Morningstar Equity Analysts  Morningstar stock and fund analysts cover 2,000 mutual funds, 2,100 equities, and 300 exchange-traded funds.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. All rights reserved.

Brugervilkår        Fortrolighedspolitik        Cookie Settings        Offentliggørelser