Tilbage i starten af halvfemserne introducerede vi hos Morningstars det vi kalder Morningstar Stylebox. Den blev oprindelig introduceret på det amerikanske fondsmarked og siden hen også det europæiske. Formålet med introduktionen var at hjælpe investorerne til på en nem måde at gruppe fonde efter, hvilke værdipapirer, som fondsforvalterne investerer i.
Alle aktiefonde inddeler vi på baggrund af de underliggende værdipapirer i en af styleboxens ni felter alt efter størrelsen af selskaber i porteføljen og selskabernes stilprofil – er det en value- eller vækstaktie.
Styleboxen er blevet branchestandard inden for klassificering af fonde, og bruges af både institutionelle investorer, investeringsrådgivere og private investorer til at skabe optimale porteføljer. Vi giver her et oprids af, hvordan styleboxen kan hjælpe investorerne.
Styleboxens egenskaber
Baggrunden for vores implementering af både styleboxen og vores kategorisering af fonde var med henblik på at give investorerne bedre indsigt i, hvad fondene rent faktisk gør. Det kan nemlig til tider være ganske svært at læse sig frem til, hvad fondene vil gøre. Et ellers godt udgangspunkt for at finde denne information burde være prospektet eller central investorinformation. Det er fondenes officielle dokumenter, som bør indeholde al væsentlig information – herunder om investeringsstrategien.
Problemet med dokumenternes beskrivelse af investeringsstrategi og målsætning er ofte, at fonde med stort set samme beskrivelse kan følge vidt forskellige investeringsstrategier. Et konkret eksempel er en nærmest enslydende beskrivelse af investeringspolitikken i to fonde, som lyder i retning af ’Afdelingen investerer globalt i aktier’.
Ikke desto mindre så der ganske store forskelle på de to fonde. Den ene er en valuefond med knap 80 aktier i porteføljen og en P/E på 12. Den anden fond er betydelig smallere med 40 aktier og indeholder bl.a. dobbelt så mange aktier fra sektoren stabile forbrugsaktier som førstnævnte og P/E er her 1,5 gange så høj. Til trods for den enslydende beskrivelse finder vi det mere passende at klassificere den ene fond under value, og den anden placeres som vækst.
Reelle investeringsalternativer
Mange investorer gør brug af et passende benchmark, når performance i aktivt forvaltede fonde skal måles og vejes. Det er en velanerkendt og udbredt metode til at evaluere en fonds præstationer på, men Morningstars stylebox og kategorier kan også anvendes til samme formål. For de fleste og især private investorer vil det måske endda være et mere naturligt valg.
I virkeligheden kan hovedparten af investorerne – og slet ikke de helt almindelige private investorer – ikke investere i et indeks, men en given fonds kategori består derimod af reelle fondsalternativer - både aktivt og passivt forvaltede fonde – som man rent faktisk kan investere i.
Udover at belyse fondenes gøren og laden og hjælpe investorerne med at evaluere performance kan styleboxen og kategoriseringen hjælpe med til, at investorerne får den fornødne spredning i porteføljen.
Eksempelvis kan nogle måske fristes til at tro, at en portefølje bestående 3 aktiefonde med fokus på henholdsvis globale aktier, europæiske valueaktier og forbrugsaktier er en portefølje med god spredning. Men en sådan portefølje vil med en rimelig sandsynlighed være overvægtet af valueaktier og uden nogen særlig eksponering mod små og mellemstore selskaber.
Stilbevægelse kan være ok
Selvom styleboxen er med til at give en profil af fondene, så er det ikke ensbetydende med at en given fond skal forblive i samme felt for evigt. Fonde som forfølger konsistente strategier kan og vil over tid ændre deres placering i styleboxen.
Morningstar har ingen forkærlighed for style specifikke fonde kontra mere fleksible fonde med bredere investeringsrammer. Blandt begge typer findes der et utal af fonde med solide præstationer, og vi hælder ikke til at den ene type vil klare sig bedre end anden.
Gode fondsforvaltere kan og vil bevæge sig rundt i styleboxen, og det er fint med os så længe sådanne bevægelser er drevet af, hvor forvalteren finder de bedste investeringsmuligheder og i tråd med investeringsstrategien. Så styleboxen fortæller investorerne hvordan fondene investerer, hvor godt de klarer sig og sidst men ikke mindst hvordan de passer ind i en given portefølje.