En lang række megakoncerner har lavet egne forsikringsselskaber. Det presser omsætningen i forsikringsbranchen, som dog får andre opgaver
En årlig regning på 2 mia. kr. i forsikringspræmier på skibe, borerigge, platforme og meget andet. Det var den kontante virkelighed for rederi- og oliegiganten A.P. Møller-Mærsk for bare fire år siden. Men selv for Danmarks største virksomhed er det mange penge, og derfor har A.P. Møller-Mærsk diskret oprettet sit eget forsikringsselskab, Maersk Insurance, der har fungeret siden 2012.
Resultat: A.P. Møller-Mærsks årlige forsikringspræmier til de store forsikringsselskaber er skrumpet med omkring 600 mio. kr.
"Vi har en stor balance, og derfor kan vi absorbere en masse risiko selv. Det betyder, at vi ikke er nødt til at betale en ekstra præmie til de eksterne forsikringsmarkeder. Formålet er at nedbringe de samlede risikoomkostninger," siger Lars Henneberg, chef for Maersk Insurance og risikostyringen i Mærsk-gruppen.
Og A.P. Møller-Mærsk står ikke alene. Langtfra. En perlerække af andre store, danske koncerner har etableret egne, interne forsikringsselskaber, der også kaldes captives. Det gælder for eksempel Carlsberg, Danish Crown, Dong, Arriva, TDC, Lundbeck og DSV. Flere andre kigger aktivt på muligheden for at gøre det samme, for eksempel industrikoncernen FLSmidth.
"Vi har ikke noget internt forsikringsselskab, men det er noget, som vi ser på og overvejer hvert eneste år. Vi tager selv en hel del af de små risici. Vi kan se, at det godt kan betale sig," siger Melinda Johansen, chef for global risk and insurance i FLSmidth. Af samme grund følger den danske forsikringsbranche udviklingen nøje.
Stigende interesse
"Vi oplever en stigende interesse for captives blandt de store erhvervsvirksomheder. Der er flere, der vurderer mulighederne," siger Mads Houe, pressechef i Codan.
Han understreger, at det trods alt er en ret snæver gruppe af virksomheder i Danmark, der har størrelsen og kapitalstyrken til at løfte opgaven selv. Til gengæld lægger netop de koncerner rigtigt mange penge i årlige forsikringspræmier, og Codan erkender, at når de præmier forsvinder, så giver det ar på omsætningen for forsikringsbranchen.
"Det betyder faldende toplinje, men effekten på bundlinjen afhænger i sidste ende af skadeprocenten i de virksomheder, der vælger captive-løsningen, og af den service, vi fremover kan levere til de virksomheder," siger Mads Houe.
Og A.P. Møller-Mærsk hænger da også på regningen, når noget går galt. Men selv efter, at der er renset for tab, er der et solidt overskud tilbage i Maersk Insurance. De to seneste år har overskuddet årligt ligget på omkring 12 mio. dollar – omkring 70 mio. kr.
5-10 års perspektiv
"Så det udgør nettobesparelsen. Men det er selvfølgelig forbundet med en vis volatilitet, så vi er forsigtige med at sige, at det vil være sådan hvert eneste år. Vi ser på det i 5-10 års perspektiv. Indtil videre er det gået godt," siger Lars Henneberg.
ker de forskellige enheder i Mærsk-gruppen selv tab op til 1 mio. dollar, mens koncernen bærer de større tab på op til 50 mio. dollar. Hvis en skade er helt oppe i det mørkerøde felt med tab over 50 mio. dollar, så er resten fortsat dækket af eksterne forsikringsselskaber. På den måde blæser Mærsk ikke omkuld, hvis et containerskib eller en platform skulle synke. Men modellen har altså givet en nedgang i præmieudgifter på 600 mio. kr. om året, som især internationale spillere som Lloyds, AIG, Royal Sun Alliance og Zürich må tage på bøgerne, men også danske selskaber.
Ikke alt er sort for forsikringsbranchen. Maersk Insurance styres af Maersk-gruppens risikostyringsafdeling, og kun tre ansatte arbejder fuldtid for Maersk Insurance. Derfor er der er en masse serviceopgaver, som bliver outsourcet til forsikringsselskaberne.
Nye serviceopgaver
"Vi baserer en del på outsourcing, blandt andet hos forsikringsselskaberne. De får i stigende grad serviceopgaver i stedet for risikopræmier. Opgaverne går dels på at forbedre risikoen, dels på selve driften med udstedelse af policer i alle lande, bistand til skadesbehandling og fastsættelse af priser. På de områder læner vi os op ad forsikringsselskabernes kompetence," siger Lars Henneberg.
Søren Andersen, direktør i Willis, der er specialiseret i risikostyring, vurderer, at finanskrisen har været en øjenåbner i virksomhedernes øverste ledelse.
"Efter finanskrisen er det gået op for virksomhederne, at de er nødt til at fokusere meget mere på risikostyring, også på bestyrelsesniveau. Og så får de øjnene op for, at der er en række forsikringsmuligheder, hvor en af dem er captives," siger Søren Andersen.
ulho@borsen.dk
ladu@borsen.dk